söndag 13 november 2011

Uppsala och Bollnäs

Många dagar utan dator så här kommer en rapport från sex träningspass varav fem på hästryggen!

Torsdag, Sats Uppsala;

A.Pushjerk med stången bakom nacken, landa djupt och jobba upp en tung trea  med perfekt teknik försök att kom upp på 40kg.
Det gick ok men det var långt ifrån djupa landningar på 40 kg. Kände mig lite feg.

B.OHS 5sek paus i botten 30kgx3x3
Det här gick riktigt bra, kändes tokstabilt och hade inga problem att stå kvar i botten.

C.sen 4 varv av:
300m rodd under 1:45min/snitt
vila 3min
max antal armhävningar (sikta på 15 första)
vila 3min

1:44:9/15/1:45/12/1:47/10/1:49/9

Det jag verkligen totaltappar i rodden är förmågan att få ner snitthastigheten i början...jag tycker verkligen att jag tog ut allt jag hade och efter sista rodden kom samma blåsbälgsandning jag brukar ha efter att maxa 500 meter men det känns alltid efteråt som att jag borde fixat mer.

Fredag, ridhuset i Bollnäs;
  • 10:00 Dressyr på Qvicksilver, markträning med cavalettibommar. Första gången till häst sedan maj 2010 - något ringrostig men det gick ändå över förväntan.
  • 15:00 Dressyr på Sessie, en vinglig femåring. Skänkelvikningar på hörnlinjen med galoppfattningar varje långsida. Svårt att hinna parera allt hos henne, mycket som hände hela tiden. Helt slut redan efter första halvtimmen.

Lördag, ridhuset i Bollnäs;

  • 10:00 Dressyr på Gipsy, en liten D-ponny. Teknikbana med lite bommar, volter mm. Bra för självförtroendet, hon gick som en liten klocka.
  • 14:00 Dressyr på Akleja. Skänkelvikningar, öppnor och slutor. Långt galopparbete, riktigt härligt. Fantastisk känsla sista kvarten med en häst som verkligen trampade på i skön balans.

Söndag, ridhuset i Bollnäs:
  • 11:00 Hoppning/teknikbana på Gipsy. Tre hinder längs ena långsidan, volt efter mittenhindret tills hästen är lydig och med. Cavalettibommar på ett par ställen på både böjt och rakt spår. Gick som en dans, Gipsy är lite svår att ta på allvar eftersom hon konstant hänger ut tungan åt höger - men just detta fenomen försvinner när hon jobbar och är i balans = tydligt kvitto :-)

Nu har jag skön träningsvärk i mage, ljumskar, rygg etc....men om man jämför med när jag åkte på såna här helger tidigare är det faktiskt ingenting. Jag har kvar min oförmåga att ha ett fast tag i tyglarna och har skavt av skinnet på ringfingrarna som omväxling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar