fredag 30 september 2011

Påbörjar varv tre

Redan varv tre på nya passen - senast för dagens pass var 18 september:

A1. 5 frontsquats 45 kgx3 (5/5/6)
"Sista gör du max antal reps, hamnar du över 8st så höjer du vikten med 2,5kg till nästa pass"
Vila 2min innan A2
A2. 3 Negativa PU 3 sekunders paus vid mun, näsa och panna.x3
Vila 2min innan A1

Ökning med 2,5 kg i frontsquatsen, det kändes ok men borde kanske kämpat mer sista svängen...men man kanske inte måste öka varje gång? Inbillar mig att jag var starkare än sist i negativa pullupsen.

B.På tid: 30-20-10 Hantelburpees 10 kg/hang squatclean 25 kg stång
 
Min känsla för hang squatclean med hantel är så bedrövlig så nu går vi över till vanlig stång i stället. Blev jag snabbare för det? NEJ!! Inte ett dugg!! Vad är problemet? Flåsar som en dåre och kan inte pressa mig. Den här cirkeln är verkligen inte min. Ännu.

C.GHD-situps 15x3 vila 60s
 
Inte så mycket mer att säga. Ser i mina anteckningar att jag enligt David skulle lagt in en vilodag efter gårdagens pass men jag ska bort tidigt i morgon och kan ju omöjligt tänka mig att vila två dagar...men i morgon vilar jag :-)

torsdag 29 september 2011

Egen lokal

Om man kollar upp när det inte är bokat för pass här på jobbet har man egen tillgång tilll en hel träningssal - vilket passar bra mycket bättre för dagens cirkel än att köra den på en halvfri yta på ett Sats-gym!

Andra gången för cirkeln som jag körde 16 september;

A.AMRAP 20 min
5 burpees
10m utfallsgång 15 viktplatta på raka armar
10mx2 sprint

Resultat 13 varv och 5 burpees och 10 utfallssteg = drygt ett varv mer än sist. Start med 1,5 minuts mellanrum förutom sista varvet som jag körde i princip direkt. Även i dag var utfallsstegen jobbigast. Axlarna slut. De fick 50 minuters genomtryckning av en massör i går kväll också. Och en del tryckningar av en naprapat i går morse. Man skulle nästan kunna tro att jag är en elitidrottare :-)
B.3 min totalt hollowrock
 
Det går ju knappt att kämpa här, när magen tar slut tar den slut! En del pauser blir det...
 
Nu lite mer jobb....

tisdag 27 september 2011

Rycklillfingrar

Träning med David på Nordic;
  • Ryck upp till 35 kg, 5-6 missar på 40 kg varav ett par kändes riktigt nära...
  • Varvade med gummibandspullups, det gick sämre än förra veckan när jag nästan fixade en riktig - i dag var jag inte ens i närheten. Min förklaring till det är grym träningsvärk från armhävningarna i förrgår plus att jag gav blod i går och nog fortfarande är lite påverkad av det. 

  • OH squat, 3 på 30, 3 på 35, 2 på 40. Svårt att hålla bak stången! Men när jag fokuserar så går det.
 Slutsvängen;
  • 15 ryck 30 kg
  • 20 lateral burpees
  • 15 frivändningar med stöt 30 kg

Rycken gick lite bättre än väntat, tog dem tre och tre. Burpees gick sakta men obrutet, frivändningar ok, delade upp dem i fyra set och tog alla stötar direkt. Flåsigt.

Tid - 6:36
Lillfingrar - uppslitna

söndag 25 september 2011

Både bättre och sämre

Har dragits med huvudvärk sen i går som inte ville släppa men man vet aldrig, det kan gå bra att träna ändå, man får testa helt enkelt.

Pass nr 4, senast 15 september;

A1.3  Marklyft 82,5kgx3 Max reps sista setet, klarar du fler än 5 st så höjer du 2,5kg.
Vila 2min innan A2.
A2.3 Negativa dipx3s Sänk dig ned till botten samtidigt som du långsamt räknar till 6.
Vila 2min innan A1.

Marklyften kändes riktigt tunga, huvudvärken gjorde att jag nöjde mig med att ha ökat vikten med 2,5 kg = försökte inte maxa sista setet. Dipsen kändes ännu bättre i dag än sist.

B1.10 pushupsx3
Vila 1min
B2.10 liggande roddx3
Vila 1min

Jaha, vad hände här? Jag körde 5 varv i stället....kan inte mina nya pass ännu, måste kolla upp noggrannare innan - men bättre för många än för få antar jag? 
Armhävningar obrutna varv ett, sen 6/2/2, 7/2/1, 5/2/1/1/1, 4/2/1/1/1/1.
Rodden fick jag pausa lite de sista varven och ta de sista 3-4 en och en.

C.500m-400m-300m-200m-100m rodd 3 min vila mellan varje Håll dig under 1:51min/ave alla varv.
 
Det här gick inte alls bra. Planen var alltså att ligga under 1:51 i snitt alla varv eftersom jag låg under 1:52 alla varv sist. Det blev 1:50:9, 1:51:7 sen tappade jag totalt på 300 och stannade på 1:55....sista två drygt 1:51. Jag måste ändå tro att det var något med huvudet som gjorde att jag inte var på topp i rodden i dag...



fredag 23 september 2011

Inga avrundningar

Pass nr 3, att jämföra med  11 september;

A 3 OHS 30/32,5/32,5kgx3 vila 2min

Hade tänkt köra 32,5 varje varv men det var brist på viktskivor så jag körde igång på 30 och ökade de två sista varven. Inte riktigt lika stabil känsla som sist men det var också lite tyngre så....det gick iaf.

B1.Backsquat 45kgx3 50kgx3 35kgx20
B2. 5 Press 27,5kgx3 ("hamnar du över 8st så höjer du vikten med 2,5kg till nästa pass")

Backsquats kändes bra. Pressar också. Fick till åtta med nöd och näppe sista varvet så det blir en omgång till på samma vikt.

C.På tid:500m rodd+30 stötar 30kg.  För varje påbörjad sekund över 1:45min på rodden så blir det 5 extra stötar.

Rodden kändes omöjligare än sist och visade sig vara det också - redan vid hälften tog jag slut. Försökte verkligen trycka i men inget hände! Slutade på 1:47:1...förra gången avrundade jag nedåt men det var ju inte riktigt rätt. Så den där sista lilla ettan gjorde att det blev 45 stötar. Först tänkte jag skriva 1:47 och köra 40 stötar. Sen frågade jag mig själv för vem jag gör det här egentligen och ändrade mig till sanningen. Totaltid åtta minuter.

Eftersom  högeraxeln inte vill släppa tog jag även i dag bort handstående. Måste få in lite träning på det på tisdag.

Trevlig helg - nu blir det AW!

torsdag 22 september 2011

Sprintar runt på gymet

"Pass nr 2", senast  11 september;

A.Clean&Jerk Långsamt upp till 45kg där du avslutar med en perfekt trea(både stöt och nedtagningar)

Hmm, kände mig lite begränsad i stötarna i dag, har fått ett bakslag med axeln igen som känns när jag låser ut. Det gick men jag har varit bättre. Tur att jag har sex naprapatbehandlingar kvar. Frivändningarna helt ok men jag är inte supernöjd. Bättre rackningar kan jag.

B.Svingar 10 ned till 1 med 20kg - 4x10m sprint mellan  varje. På tid

Jag tyckte att det gick mycket mycket bättre i dag och att jag definitivt pressade mig mer och så blev tiden bara fem sekunder snabbare än sist?!? 6:25. Jag tror att sprintsträckan jag mätte ut var för kort förra gången. Svingarna känns jättebra, en gång missade jag att stoppa i toppen så där förlorade jag väl några sekunder kanske. Det här kändes så jobbigt första gången men jag verkar redan ha vant mig vid att sprinta runt på gymet, det känns inte konstigt alls - jag är helt inne i min egen värld.
 
C.Viktade backextensions hantel/stång på nacken 3x10

Glömde bort vad jag körde med sist (10 kg) och tog en 15-kilosstång. Det var lite för tungt egentligen, det var nog bara de första fem varje varv som var godkända. Testar att sänka nästa gång och göra dem ordentligt i stället...

tisdag 20 september 2011

Lite kräkfärdig

När jag åkte från träningen i dag mådde jag lite illa faktiskt. Och de två gånger jag reste mig för att byta eller kliva av tunnelbanetåget svartnade det totalt för ögonen i några sekunder. Det är i princip bara under pt-timmar jag lyckas ta ut mig så fullständigt...

Men innan jag gjorde det körde vi press/pushpress varvat med gummibandspullups:

  • Press stannade med miss på 40 kg (tidigare pr 37,5)
  • Pushpress glömde jag kolla hur tungt vi körde men jag tror att jag maxat på 50 kg förut och jag tog inget rekord så det kanske var där vi stannade. Tänk på att gå ner sakta som början på en knäböj, håll upp armbågarna, pusha upp den och när du gjort det - behåll spänningen i benen, böj inte på knäna!
  • Gummibandspullups gick bra. Testade också med en "riktig" igen och tror fasen om jag inte nästan fixade den! Men nästan räknas ju inte. Soon, very soon, ska jag eliminera ordet gummibandspullups ur mitt ordförråd och min träningsblogg.

Sen var det dags att köra slut på mig:

3 varv av;
  • 1 min rodd under 1:45
  • Vila 1 min
  • 1 min wallballs 6 kg (tror jag)
  • Vila 1 min
Första roddvarvet gick.
Första minuten wallballs - 20 st.
Andra roddvarvet hyfsat, tog slut sista 10-15 sekunderna och hamnade på drygt 1:46.
20 wallballs. Det kan vara så att jag fick någon sekund extra här.
Tredje varvet rodd började helvetet redan innan halva tiden gått, stannade på 1:56 eller 1:58, minns inte riktigt, allt är som i en dimma :-)
Sista svängen wallballs fick jag målet 20 st i stället för minuten och det tog längre.

Japp, det var den lilla sköna cirkeln det.