torsdag 1 september 2011

Nysigt och flåsfritt

Förkylningen vill inte släppa, i dag har jag haft nysattacker hela dagen. Men jag kunde ju inte låta bli att träna lite i alla fall....

Bestämde mig för att försöka med marklyftspass, senast 14 augusti:

  • Smal bänkpess x 5 x 3 på 37,5 kg, 2 min vila mellan varje.

Nej, det gick inte riktigt. Förmodligen en kombination av träningsvärk och infektion. Fick till fyra de första
två varven och lastade sen av till 35 kg för den sista svängen.

Sedan marklyft, efter lite uppvärmningslyft;

  • 85 kg x 2
  • 2 min vila
  • 90 kg x 2
Extremt mycket tyngre än sist.
 
Sen 5 varv på tid av;
  • 5 marklyft 70 kg
  • 10 armhävningar
Ja, här gick det inte undan - träningsvärken hindrade armhävningarna riktigt ordentligt och jag ville inte anstränga mig för mycket eftersom jag vill bli av med förkylningen. Tänkte att det var bra att köra igenom detta oavsett tid egentligen bara för att bibehålla lite styrka. Så det tog drygt 10 minuter....
 
Avslutning med 3 varv av 8 GH-raises och 15 backextensions.

tisdag 30 augusti 2011

Igångsättning efter lite vila

Fyra oplanerade vilodagar. Ok - träningsfri lördag är mitt fel som vek ner mig efter en extremt sen fredag. Men på lördagskvällen började en förkylning krypa inpå skinnet och i söndags var jag däckad hela dagen. Bättre i måndags men dock lock för och ont i öronen. I dag bättre men inte alls fräsch.

Dagen i dag började med naprapatbesök hos Erik på Med.Arbetarna och lite skön (not) stötvågsbehandling i vänsterhälen plus behandling av högeraxeln.

Sen efter jobbet blev det äntligen lite träning med ett schysst och flåsfritt pt-pass. Minns inte alla svängar så det är lite gissningar kring vad jag gjorde när;

Lite uppvärmning med start på 30 kg av;
Clean / Frontsquat / Press/ Push press /Push jerk

Pressarna hängde inte med så länge viktmässigt, fortsatte uppåt med clean & jerk och stannade på 50 kg och körde lite teknik. Det kändes rätt bra i dag faktiskt. Jag börjar på riktigt tycka att det är skoj att frivända igen.

Sedan tre varv av;
  • Negativa ringdips x 3
  • 5 armhävningar
  • Och frivändning 50 kg tror jag
Lite frontsquats upp till 55 kg.

Ja, vad gjorde jag sen? Hängde i pullupräcket; hoppa upp till topp-position, sänk ner dig 10 centimeter och räkna till fem, sänk ner dig till 90 graders vinkel i armarna och räkna till fem igen, hoppa ner. Tre gånger i rad. Jag tror att jag varvade det med frontsquats.

3 varv (eller var det bara 2?) av;
  • 8 svingar 24 kg KB
  • 3 frontsquats 45 kg
Det krävs verkligen fokus på 24-kilosarna, det är inte så att de flyger upp medans man tänker på annat. Men jag gillar att svinga. Frontsquatsen kändes ok, sista setet bäst.

Vi avslutade med lite repklättring! Eller klättring och klättring, jag lyckades iaf att förstå hur jag skulle göra och ta mig upp på repet, nypa fast mig med fötterna och häva mig upp till ett högre läge med tillhörande fotfixering. Eller vad det nu heter. Det var första gången jag testade och jag fick mersmak och ont i skinnet på smalbenet.

Snart är jag både frisk och har nya program!

torsdag 25 augusti 2011

Äntligen 55!

Efter tisdagens pass var det ju mycket osäkert på hur dagens pt-pass skulle gå....helt ok visade det sig :-)

Frivändningar. Ta fart från botten, vänta in stången, upp med armbågarna....och till slut efter sååå lång tid i stiltje satte jag 55 kg! Yes - det finns hopp!

Frontsquat. Kändes rätt bra och testade på 65 kg (tror jag?) men var inte tillräckligt stark.

Marklyft. Testade mitt 100-kilosmål i dag. Den lyfte lite lite från marken men efter för lång tid och det fanns ingen kraft att få upp den. Inte i dag.

Rodd. Uppgift: Ro 500 meter under 1:45. Tidigare, när jag körde slut mig på 500 meter den 2 augusti landadet jag på 1:48. Jag kände mig lite nervös men intalade mig själv att jag fixar det här och om jag inte gör det handlar det bara om pannbenet. Det var inte riktigt sant dock, när det var ca 200 meter kvar gick jag in i väggen och tappade såklart rätt mycket fart så jag landade till slut på 1:46. Men - två sekunder bättre än sist!

Ringdips. Eller, egentligen inte. Jag har knappt tränat detta så, förutom styrkan, har jag rätt kass teknik och det gick inte så jag körde några långsamma dips utan att ta mig upp igen som träning. Men - vafasen - borde inte det kallas för ringdips då eller?!?!

Nöjd med 55 kg frivändning och 2 sek förbättring på rodden. Jag tar det andra senare.


tisdag 23 augusti 2011

Egentligen inget att rapportera

I söndags magsjuka. I går till i dag jobbresa till Göteborg/Malmö. Båda grejerna bidrog till att min mentala och fysiska status var all time low i dag.

Började med att testa lite frivändningar. Det gick så illa att jag stannade på 47,5 och körde där en stund för sakens skull. Fick inte till dem alls. Jag tänkte att om jag fortsätter nu så förstör jag min teknik totalt. Körde ändå fem varv av tre vändningar på 40 plus tre front squats för att bibehålla lite styrka.

Fyra gånger 60 sek plankan med 30 sek vila mellan varje.

Sen hängde jag lite pliktskyldigt i pullupräcket i totalt cirka 1,5 minuter.

Ja, ni hör. Egentligen inget att rapportera alls. Det här passet kanske kom till mig för att jag inte skulle få hybris av mina rekord förra veckan?







lördag 20 augusti 2011

Träningsvärk

Alltid, alltid sån träningsvärk efter benpass - borde det inte bli bättre när jag kört på samma vikt ett tag?!? Hade först tänkt träna i går men vilade och gick med stapplande steg till gymet i dag i stället för att köra repetition från, senast, 7 augusti:

5 varv av;

  • 9 liggande rodd i smithmaskin
  • vila 1 min
  • Enarmspress 5/5 m 14 kg KB
  • vila 1 min
Gick helt ok, rodden på håret och pressen bättre än sist.

Sen AMRAP 20 min;
  • 10 burpees
  • 10 utfallshopp
  • 10 KB-svingar 16 kg
20 minuter är så lång tid. För att träna greppet mer körde utan magnesium alla varv, kanske var det det som sinkade mig lite - fick till 10 varv och 8 burpees = 2 färre än förrförra gången som gick bäst. Utfallshoppen hade egentligen inte riktigt godkänt djup men träningsvärken mesade till mig...

Sidoplanka 30 sek x 4 per sida, varannan sida utan vila. Kändes att jag körde GHD-situps för ett par dagar sen :-)

torsdag 18 augusti 2011

Sisådär

Hu, jag tror att passet i tisdags tog ordentligt. Har rejäl träningsvärk i underarmarna och känner mig allmänt trött i kroppen också vilket kändes i dagens benpass. Det var ett tag sen jag körde detta, 31 juli, och jag vete fasen om jag var bättre i dag än då. Kanske ungefär lika om man kör ett snitt :-)

5 varv av:

  • 5 frontsquats 40 kg
  • 5 backsquats 40 kg
  • 20 utfallshopp
Vila 3 min mellan varje varv

Inga problem med frontsquats och fokuserade i dag på att tänka lite "studs" i botten vilket funkade hyfsat. Dock behöver jag mer rutin med backsquats, nu kändes dom riktigt usla igen.

Sedan AMRAP 10 min av;
10 utfallssteg m 30 kg
10 GHD situps

Ja, jag vet inte, jag måste ha kört i slow motion - i dag tänkte jag att jag kör utan vila och hann ändå bara med åtta varv och 6 utfallssteg vilket är 2 utfallssteg färre än sist. Märkligt.

Kanske gick det sisådär också pga galet mycket på jobbet, huvudet är så rörigt att jag glömt alla koder och bland annat fick åka till Teliabutiken för att låsa upp min telefon....


I övrigt ser jag fram emot nya pass nästa månad!



tisdag 16 augusti 2011

Två nya rekord!

Jag har fått några behandlingar på remiss för att komma åt problemen med häl och axel så jag började i morse hos naprapaten med lite skön stötvåg i vänster häl plus behandling av axeln. Resultat direkt = under dagens pt-träning kunde jag för första gången på länge jobba med vikter ovanför huvudet utan att axeln hindrade mig.

Först träning på OH squat. Jag har knappt testat det sedan januari pga axeln och det var i januari jag satte mitt förra rekord på 40 kg. Trots detta slog jag till i dag med 42,5 kg! Nice.

Sen splitjerk kombinerat med pullups;
  • Pullups gick sämre än förra veckan, kände mig lite svagare i just detta i dag. Det gör inte så mycket eftersom jag var starkare i andra grejer :-)
  • Splitjerk 60 kg! Ett av mina augustimål avklarade! Kändes inte så galet svårt heller faktiskt. Första försöket var inte ens ett försök utan jag gick in med stången igen men efter lite coaching så satt den. 

Efter det gjorde vi något som David mycket lämpligt benämnde som en övning i ödmukhet. Körde lättare marklyft. Men med fatgrip. Det är alltså en grej man sätter runt stången så att den blir tjockare vid greppet och det blir mycket tydligt om man är svag i greppet. Hos mig blev det mycket tydligt, uppmaningen att "krossa stången" kändes ju lagom cool när jag i stället mest tappade den :-) men det var rätt skoj.

Avslutningen då.
Rodd 500 m  / 15 KB-svingar 16 kg
Vila 3 min
Rodd 400 m / 12 svingar
Vila 3 min
Rodd 300 m / 9 svingar
Vila 3 min
Rodd 200 m / 6 svingar
Vila 3 min
Rodd 100 m / 3 svingar

All rodd under 1:55, sista varvet under 1:50.

Japp. Sjukt jobbigt såklart. Och jag är sjukt nöjd just nu.