tisdag 19 juni 2012

Tänker om och tänker nytt

Träning med David på Nordic. Jag har på förfrågan fått nya program, två per vecka i stället för tre. Det blir bra - nu blir det gym tisdag, torsdag och söndag (inklusive pt-timmen) och sen lite löpning på lördagar. Jag kommer också att byta pt-tid till torsdagar (bra, eller hur Jenny?!?).

Så dagens träning innehöll delar av mina nya pass;

  • Serier m: 1 powerclean, 1 clean, 2 splitjerks, 3 (explosiva) frontsquats
Vid 45 kg började det bli tungt och nästan omöjligt att komma "snabbt upp" i mina frontsquats. Slutsatsen var att det här är en bra vikt att stanna på också när jag kör själv. Fick också förklaring till varför mina frivändningar känts så oexplosiva och tunga, jag har placerat höften i för hög position i startläget. Det blev ju mycket bättre när jag sänkte den. Att tänka på i clean: fokusera bara på att snabbt få upp armbågarna när du går ner så kommer positionen att bli rätt och bra. Det är skönt att kunna fokusera mer på teknik än rörlighet. Whoohoo för lyftarskor!

  • Hollow (hold?) 3x30 sek (ungefär)
En tokbra övning för mig. Försök till förklaring av övningen: Häng från räcke, höj axlar/skuldror, spänn rumpa och lår, lyft benen framåt med fötterna ihop, pressa ifrån lite med armarna. Håll.Tar bra i magen! Löftet från David är jag kommer att bli starkare i toes-to-bar.

8 minuters amrap av;
  • 5 armhävningar
  • 7 burpees utan armhävning
  • 9 svingar 16 kg
Resultat 7 varv minus 7 svingar. Begränsningen satt i armhävningarna, nu när axeln är bra kanske jag kan börja bli stark där?

Känns att det var ett bra drag att tänka om vad gäller träningen så här till sommaren. Nu kan jag till exempel åka iväg en fredag morgon och vara borta till söndag kväll om jag har lust (bara jag kommer hem innan gymet stänger). Nämen - hör jag inte redan hur motivationen börjar knacka på igen ? :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar