- Frontsquats - vilan har givit ännu sämre rörlighet. Axeln inget hinder så här funkar det bra.
- Backsquats - lite hindrad, testade därför några med enhandsgrepp. Svajigt!
- Marklyft? Gjorde ont. Försökte med snatch grip, det gjorde också ont. Med - med omvänt grepp på vänster så gick det utmärkt! Yes! Körde marklyft i dag ända upp till 90 kg utan något som helst problem med smärta :-)
- GHD situps - inga problem rörlighetsmässigt, för att få mer motstånd fäste vi ett gummiband i en tung kettlebell på golvet och la det framför axlarna. Bra träning...
- Hollow rock-position med lyft av ben och huvud som komplement till plankan. Perfekt.
- Enbensmarklyft utan stöd, lyft det andra benet bakåt/uppåt. Bra för min usla balans.
- Bulgarian split squat - samma som ovan, dvs bra för balansen! Lägg upp/bak foten på en bänk el dyl och gå ner i backen med det knät, tyngden på främre hälen.
- Kan jag hoppa rep? Jajamensan! Kan jag stå i armhävningsposition? Japp.
- Så avslutningen blev 30/20/10 av dubbelhopp varvat med 15/10/5 av burpees utan armhävning med försiktigare start än att kasta sig ner. Det gick fint. Missade bara en gång på hoppen vid andra varvet som blev 5/15. Minns inte tiden dock....2:45 kanske?
torsdag 29 mars 2012
Inte helt uträknad ändå
Tänk att man kan få sån galen träningsvärk av att ha vilat i 11 dagar...efter benpasset i måndags har jag knappt kunnat gå, benen har nästan vikt sig under mig. Men i dag börjar det vända. På fler sätt än så dessutom = det var äntligen dags för en timme med David för att se vad jag kan åstadkomma i träningsväg. Timmen innehöll mycket därför mycket test av olika övningar - och det var bättre än väntat:
måndag 26 mars 2012
Tränat lite
Nu har rörligheten för vänsteraxeln blivit helt ok men det går inte att belasta armen. Eftersom jag passade på att åka på en förkylning när jag ändå inte kunde träna har jag lyckats vila i över en vecka. I dag fick jag vara lite kreativ och köra något som inte belastar armarna.
Körde först en gammal cirkel från i somras;
5 varv av:
Kändes som att benen inte jobbat på evigheter, skönt att jobba lite men det var tufft med axeln - inte helt skönt att lägga stången på och svårast var det att köra back squatsen.
Sen hade jag tänkt att köra lite på GHD-maskinen men den satt inte riktigt ihop och ingen lyckades åtgärda det så jag avslutade med 100 situps och rygglyft på matta...
Hoppas det blir snabbare än snabbt bättre i axeln så man kan få till lite roligare träning men det var skönt att bryta vilan!
Körde först en gammal cirkel från i somras;
5 varv av:
- 5 front squats 40 kg
- 5 back squats 40 kg
- 20 utfallshopp
Kändes som att benen inte jobbat på evigheter, skönt att jobba lite men det var tufft med axeln - inte helt skönt att lägga stången på och svårast var det att köra back squatsen.
Sen hade jag tänkt att köra lite på GHD-maskinen men den satt inte riktigt ihop och ingen lyckades åtgärda det så jag avslutade med 100 situps och rygglyft på matta...
Hoppas det blir snabbare än snabbt bättre i axeln så man kan få till lite roligare träning men det var skönt att bryta vilan!
måndag 19 mars 2012
KraschMalle
Jahapp. Efter att ha vurpat med cykeln i torsdags är jag inne i ett ofrivilligt träningsuppehåll!
Jag flög av och kraschlandade på huvud och vänster axel. Huvudet klarade sig pga hjälmen men med axeln är det värre - jag kan knappt lyfta armen. Att använda den till något mer ansträngande som till exempel träning är helt uteslutet. Tur i oturen är att det iaf inte var någon fraktur...men just nu är tur ändå inte det ord som ligger top of mind.
Nu har jag inte tränat sen i onsdags och det känns som en eeevighet. Hoppas i mitt stilla sinne att jag håller på och vilar mig stark :-) hoppas...hoppas...hoppas...
Jag flög av och kraschlandade på huvud och vänster axel. Huvudet klarade sig pga hjälmen men med axeln är det värre - jag kan knappt lyfta armen. Att använda den till något mer ansträngande som till exempel träning är helt uteslutet. Tur i oturen är att det iaf inte var någon fraktur...men just nu är tur ändå inte det ord som ligger top of mind.
Nu har jag inte tränat sen i onsdags och det känns som en eeevighet. Hoppas i mitt stilla sinne att jag håller på och vilar mig stark :-) hoppas...hoppas...hoppas...
onsdag 14 mars 2012
Kort rapport
Träning Liljeholmen, pass nr 3, jmf 2 mars;
A. Snatch balance + 3 over head squats x 3 på 30 kg
Stabilt men lite ont i vänster knä av ngn anledning.
B. Hangsnatch 2x3 på 30 kg
Ganska bra här också men lite svårare i vanlig ordning. Kanske delvis hindrad av att vänster lillfinger tappade skinnet lite i går.
C1. Knäböjshopp 5x3 30 kg
C2. Stå på händer 20 sekunder x3
Inga problem.
D. Tabatalöpning 12 graders lutning
Jobbigare än senast. Men jag kände mig rätt trött och tung i kroppen i dag generellt. Skulle förmodligen ha vilat men eftersom det inte blir gym i morgon ville jag ändå köra. Och det gick ju :-)
A. Snatch balance + 3 over head squats x 3 på 30 kg
Stabilt men lite ont i vänster knä av ngn anledning.
B. Hangsnatch 2x3 på 30 kg
Ganska bra här också men lite svårare i vanlig ordning. Kanske delvis hindrad av att vänster lillfinger tappade skinnet lite i går.
C1. Knäböjshopp 5x3 30 kg
C2. Stå på händer 20 sekunder x3
Inga problem.
D. Tabatalöpning 12 graders lutning
Jobbigare än senast. Men jag kände mig rätt trött och tung i kroppen i dag generellt. Skulle förmodligen ha vilat men eftersom det inte blir gym i morgon ville jag ändå köra. Och det gick ju :-)
tisdag 13 mars 2012
Jerks, hopp och ryck
PT-timme på Nordic:
"Nu vet vi att du kan hoppa rep när det är lugn och ro, nu ska vi se om du kan hoppa när du är trött" sa David och introducerade en variant av Gameskval 2011:1:
Slutsatsen är att jag inte kan hoppa när jag är trött. Första varvet gick riktigt bra, sen fastnade jag och fick ta en massa singlar. Men jag är faktiskt ganska nöjd med rycken!
Avslutade med två varv av 5 fällknivar + 30 sekunder viktad planka 20 kg. Vila 30 sekunder mellan varven. Magen började dippa ordentligt de sista sekunderna. Schysst!
- Split jerk upp till 55 kg. Missade pr-försök på 62,5 kg. Vågade inte riktigt försöka....avslutade med två på 50.
- Varvade med pullups med smalaste bandet, en i taget x 4. Halvstark.
"Nu vet vi att du kan hoppa rep när det är lugn och ro, nu ska vi se om du kan hoppa när du är trött" sa David och introducerade en variant av Gameskval 2011:1:
- Amrap 10 min av 30 DU´s/15 styrkeryck 25 kg
Slutsatsen är att jag inte kan hoppa när jag är trött. Första varvet gick riktigt bra, sen fastnade jag och fick ta en massa singlar. Men jag är faktiskt ganska nöjd med rycken!
Avslutade med två varv av 5 fällknivar + 30 sekunder viktad planka 20 kg. Vila 30 sekunder mellan varven. Magen började dippa ordentligt de sista sekunderna. Schysst!
söndag 11 mars 2012
Söndag
Började passet med nytt självförtroende gällande rephoppning efter mitt nya rekord på mini flight simulator. Fastnade på nedvägen vid 15 och kom inte längre. Så var det med det.
Dagens pass kördes sist 19 februari:
A1. Pullup med assistans 3x3 (hjälp så mycket med benen som krävs, helst inget alls i början av rörelsen, mer i slutet)
Dagens pass kördes sist 19 februari:
A1. Pullup med assistans 3x3 (hjälp så mycket med benen som krävs, helst inget alls i början av rörelsen, mer i slutet)
Vila 2 min
A2. 3 dips x3 Så många som möjligt varje set utan assistans.
Vila 2 min
Pullup-träningen ok men alla med hjälp. Fick till två riktiga dips per varv.
B. Pendlay Rows 5/5/5 30 kg
Kändes bra, har mer koll på tekniken nu tror jag.
C. AMRAP 3 min x 3 (3 powerclean 40 kg/6 laterala burpees) vila 3 min mellan varje varv.
- Varv 1; 3 varv + 3 frivändningar + 4 burpees
- Varv 2; 3 varv + 3 vändningar + 2 burpees
- Varv 3; 3 varv + 3 frivändningar och 1 burpee
D. Höga benupplyftningar (TTB) 3x5, vila 2 min mellan varje, lyft fötterna så högt du kan varvat med skuldersänkningar 3 set om 5.
Sen en långpromenad i solen...
fredag 9 mars 2012
Efter topp kommer dal
Efter att det gått så bra en vecka dippade det nedåt, först sänkt hela onsdagen av magen = hemma från jobbet och ingen träning. Det blev i stället vila i tre dagar till i dag. Känner i kroppen att något eventuellt är på gång som jag förhoppningsvis lyckades vända genom att skippa flåset i dagens träning.
MEN jag inledde alldeles strålande med ett nytt rekord på mini flight simulator: 2:07 :-)
Sen, pass nr 1, senast kört 26 februari:
C. 300 m rodd under 1:45min + 10 obrutna push press 30 kg, vila 2 min x 4
Bytte ut flåset mot pullup- och dipsträning, tre varv av varje. Första pullupen var nära att lyckas. Inte lika stark som förra torsdagen v g dipsen men gjorde iaf två per varv.
D. Enbens marklyft 2x10 30 kg
Det här varvade jag med push pressar för att få in några såna.
Trevlig helg!
MEN jag inledde alldeles strålande med ett nytt rekord på mini flight simulator: 2:07 :-)
Sen, pass nr 1, senast kört 26 februari:
A. Bygg upp en tung 2 frivändning + 1 splitjerk, 85% av detsamma x 3
- Riktigt riktigt fina vändningar och jerkar i dag. Allihop och ända upp till 50 kg. Orken inte riktigt med mig i dag så jag försökte inte att gå över den vikten men är verkligen nöjd med min teknik i dag. Körde sedan 42,5x3, lika nöjd där.
B1. Bygg upp 3RM Frontsquat, sen 80% 3x3 doubledip frontsquats
- Försökte öka till 57,5 men klarade bara en innan jag fastnade i botten så det blev tre på 55 kg och sedan doubledips på 45.
B2. Stå på händer 20 sekunder x 3
- Varv ett och två klockrent. Fick hjärnsläpp och stressade upp mig tredje varvet och skippade det efter några försök.
C. 300 m rodd under 1:45min + 10 obrutna push press 30 kg, vila 2 min x 4
Bytte ut flåset mot pullup- och dipsträning, tre varv av varje. Första pullupen var nära att lyckas. Inte lika stark som förra torsdagen v g dipsen men gjorde iaf två per varv.
D. Enbens marklyft 2x10 30 kg
Det här varvade jag med push pressar för att få in några såna.
- Bäst med dagens pass: Rephoppandet och frivändningstekniken.
- Sämst: Att jag inte rodde. Men det var rätt beslut. Kanske får till nån löpning i helgen, vem vet?
Trevlig helg!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)