måndag 29 februari 2016

Tillbaka

Efter en vecka i förkylningsträsket är jag äntligen frisk och tillbaka. Börjar med en pt-timme. Känns så extremt smart att jag har den på måndagar så David kan coacha mig i övningar inför veckans grupp-pass. Just nu är jag inställd på att köra tisdag-onsdag-torsdag, hoppas det håller!

Först dumbell snatch inför i morgon. Jag ska inte skala som senast, 16 kg gick ju bra ju.

Sen power cleans på 35 kg. Men! Fick godkänt redan från start! Åtta i rad inför onsdag "utan anmärkning". Japp!

Fortsatt träning på PC; 3 PC, 3 jerks på 35 kg, sen på 45 kg.

Fick i dag foka på landning i stöt: ner som i knäböj, stöt uppåt samtidigt som du lutar dig framåt, landa med överkroppen framför knäna. Höften bakåt. Typ. Svårt. Kul med nya grejer, jag tänker att det betyder att det går framåt. Men det märktes att jag inte kört axelrehab under sjukveckan.

Sen skulle jag träna på att kippa inför passet på onsdag, som skalning i stället för muscle ups. Gick inge bra det. Min pedagogiska pt visade mig filmer på hur jag tolkade instruktionen "bak med låren". Det var en alldeles för kreativ tolkning. Så på onsdag blir det pullup-häng 15 sekunder per varv i stället.

Sen cyklade jag hem.

måndag 22 februari 2016

Rumpa bak

Timme med David:

Ryck, 25 kg, 5x3
Först var jag bara totalt trög. J-vla höft. Men avslutade helt ok efter en paus med axelrörlighetsträning. Tänka rumpa bak och huvud fram. Så stel ju - men varit stelare å andra sidan så jag fortsätter väl då.

C&J 45 kg
Några (5?) varv av tvåor. Haft ont i handlederna nån vecka, osäkert varför, så körde PC. Tekniken tog sig när jag spände ryggen ordentligt i starten och sen tänkte rumpa bak. Generellt bra jerks :-)

Varvades med pullup-träning, fortfarande krävs assistans. Titta på stången, svanka och möt stången. Kom tillsammans fram till att jag ska ha dem tillbaka till min födelsedag 14 april. Bra mål.

Pausade knäböj, 40 kg, 5x5 (eller så var det 4x5). Även här skull rumpan bak. Verkar vara nåt jag kan tänka på vilken övning jag än gör....förutom pullups kanske.

Resten av veckan ska jag köra lite gamla open-pass på F4L. Och cykla lite. Har pumpat däcken, smörjt en tokrostig kedja och plockat fram grejer till i morgon.


söndag 21 februari 2016

Söndagsträning x 2

Ingen bra vecka, så tokigt mycket så huvudet snurrar. Då är träning bra! Blev inget varken fredag eller lördag men i dag:

Kom upp i max av ryck och stöt på totalt 30 min:

Ryck ja.....tog mig upp till 35 kg helt ok men stannade där.

Sen gick det bättre. Utan tvekan upp till 60 kg. Sen vände jag 62,5 också - "lätt"! Men fipplade för mycket med stången så jag missade jerken. Så var det med det.

Sen team wod timmen efter:

80 kal rodd
50 goblet squats w partner hold
50 jumping pull ups w partner hold
50 burpees w partner planka
50 OH utfallssteg m partner hold

Total tid för oss 12:15.

Yeps

torsdag 18 februari 2016

Hafsig träning är också träning

Planen var att köra fredagspasset från F4L själv i dag eftersom dagens pass skulle innebära skalning i kubik Men jag var så tidig. Och så omotiverad att träna själv. Så jag kastade in mig på gymnastikpasset klockan fem!

Vilket innebar handståendeträning för första gången på månader. Vilken blockering. Vilken misär. Först var det träning på huvudstående, jag fick träna med väggen bakom mig. Sen wallclimbs. Sen kicka upp mot vägg. Till slut (med betoning på till slut) lyckades jag kicka mig ända upp. Väl där ville jag inte gå ner, skulle f-n passa på att känna in känslan. En viktig grej: ta med vänsterbenet.

Det var det. Hämtade mitt hopprep och spontanhoppade 65 du´s direkt. Nice. Skulle kört fler, har för mig att mitt PR är 67.

Sen var det teknikpass med rodd, bara en person med så jag hakade på den första stunden (innan det var 2000 meter, var verkligen inte i form för det). Det var bra.

Känns inte direkt som att jag tränat men vad jag har gjort framför allt är att jag börjat röra mig mot handstående igen. Det känns bra. Måste lita på mina axlar och sluta vara en fegis. Ingen minns en fegis som David säger.

tisdag 16 februari 2016

Testvecka!

Fight gone bad. Kört den en gång förut, 24 oktober, så jag hade lite att jämföra med.

AMRAP 3 varv av:
  • 1min: Wall balls 6kg 
  • 1min: Sumo deadlift high pull 25kg 
  • 1min: Boxhopp 50cm 
  • 1min: Push press 25kg 
  • 1min: Rodd Kcal = 1rep
  • 1min: Vila
Förra gången klarade jag 245 och visste/trodde att jag kunde öka i dag. Tänkte 20 wallballs, 15-20 sumos, minsta 20 push press och ca 15 kalorier på rodden Boxhopp bara kliva upp och ner hela minuten.  Det blev 98/88/87 = totalt 273 reps. Bra förbättring. Dog sista varvet så flåset behöver bättring. 

I morgon ska jag gå på Globengalan och se andra som kämpar i stället.

måndag 15 februari 2016

Hel och stark

Jorå, det är nog verkligen så att min axelrörlighetsträning funkar så jag håller nog i ett tag till.

I dag pt-timme och fokus på överstötar. En vändning och några stötar uppåt i vikt. Till 60 kg där det var ettor även på stötarna. Jag skulle göra fem - men missade två stötar och blockerade mig. Så om man ska se det positivt vände jag 60 kg sex gånger i dag vilket är ett rekord i sig. Om man ska vara kritisk så lyckades jag efter missarna inte vända den alls och det blev till slut bara fyra....

Mycket bättre ansatser. Det tar jag med mig i dag. Och att jag orkar vända 60 kg ett gäng gånger. Förmodligen ett gäng gånger mer när jag har hjärnan med mig.

I början, mellan seten, hängde jag ut mig i räcket med olika grepp plus gjorde 2-3 försök till en pullup. Återtåget har börjat. Jag kom nog upp halvvägs vilket är bäst hittills efter höstens axelproblem.

Kroppen känns hel, har faktiskt inte ont någonstans!! Yay!

söndag 14 februari 2016

Rycka lite lätt

I går gick det inte att träna alls, jag hade haft kompisar på middag och sög i mig mer vin än på på länge länge. Förutom att jag missade en träning var det nog värt det eftersom vi hade så trevligt.

Nåja, i dag blev det hur som helst ryckträning. Det var "Isabel" på schemat = 30 ryck. På 43 kg. På tid. Men jag körde 27,5 kg. Ettor med omtag för varje, ingen brådska bara tänka och känna rätt. Tid 4:44.

Så.