torsdag 28 februari 2013

Rodd och annat

Träningsvärk i rumpa, ben och axlar :-)

A. 5 set av 3 ryck (2 sek paus i botten) och 1 OHS (5 sek paus i botten)
Vila 90 sek mellan varje set. 27,5 kg.
Jobbigt i benen men tycker att det går bättre och bättre detta.

B. Varannan minut i 10 min 5 frontsquats 30 kg.
Jag har lite ont i höger knä, måste skärpa till rörligheten tror jag.

C. 10 x 1 min sub 2 min, min vila
Jobbigt! Men det gick ju. Flåsade som en blåsbälg...

D. Viktad planka 20 kg x 30 s, vila 30 s x 3

Tokröd i hela ansiktet av ansträngning när jag gick därifrån, fick kommentarer från personalen typ "och du har kämpat ser jag".

Tjena hej!

tisdag 26 februari 2013

Lite spontant

I dag var det stora tomma ytor på gymmet där maskinerna brukar stå, de ska tydligen bytas ut. Helt ointressant för mig som inte använder dem men pga det annonserades ett 20 minuters cf-pass precis när jag efter uppvärmning började tröttna på att vänta på upptagna stänger. Jag bestämde mig för att hoppa på. Mitt i gymmet var vi tre tappra personer som ställde upp.

20 minuters amrap av:
20 wallballs 8 kg
10 OH-lunges m 5 kilo viktplatta
4 thrusters m 6 kiloshantlar
20 burpees
10 roll pistols

Resultat 4 varv minus 9 "pistoler". Lätta vikter visserligen men för mig som tränat så lite flås de senaste månaderna var det tokjobbigt ändå. Det var ett tag sen den här kroppen gjorde 80 burpees. Några pistoler lyckades jag såklart inte rulla upp i men jag gjorde något liknande typ.

Så efter denna genomkörning skulle jag köra mitt pass. 

Marklyft 3x70, 2x75, 1x80, 3x70

3x10 sek PU-hold tummarna inåt
3x3x40 kg jerks

Den avslutande rodden får sparas till torsdag...trött nu. 

måndag 25 februari 2013

20 minuters träning

Mycket resande och jobb så jag kör lite kortare pass. Nu när jag får :-)

I dag: 20 minuters amrap av

  • 5 armhävningar
  • 10 utfallssteg
  • 15 double unders

Tappade räkningen då. Kan det ha varit 12 varv + 5 armhävningar? Eller 13. Eller 11...det tog några varv innan jag kunde hoppa obrutet, det var så länge sen. Fick pausa en del med armhävningarna.

söndag 24 februari 2013

Godkänd = inga ursäkter!

Woohoo! Nu är båda mina ögon godkända för vilken träning som helst :-) fick besked i onsdags men sen gick jag in i ett sånt jobbträsk så jag har inte hunnit träna förrän i dag. Antiklimax.

Ok. Möttes upp med Jenny på Sats Odenplan. Hon hade bara löpning på schemat men det är kul att ses och träna samtidigt om inte annat.

Dagens träning:

A.5 set av 3 ryck (2 sek paus i botten) och 1 OHS (5 sek paus i botten)
Vila 90 sek mellan varje set

Kändes ganska bra men sannolikt tjongade jag ut stången m höften flera gånger...

B1. Sittande hantelpress 12 kg x 5, 5, 5+
B2. Hängande PU-hold pronerat grepp 10 s, 10 s, 10 +

Hantelpress sista varvet 9
PU-hold sisådär, fanns bara sneda handtag så jag hängde längre

C. Rodd 8 x 1 min under 2:00 min, 1 min vila

Ja, oväntat nog hade jag fått ett roddpass jag klarade av - skönt att jobba igång sig lite.

Ser fram emot att känna mig stark igen. Bara att träna på.

tisdag 19 februari 2013

Nybörjarböjare

Pt-timme med David.

Jag har de senaste veckorna försökt förbättra min rörlighet i vristerna för att kunna knäböja rätt. Detta genom att sitta i botten av knäböjsposition flera minuter så gott som dagligen. Visserligen med bananrygg men vristerna har fått jobba. Så nu, när jag äntligen börjar närma mig en korrekt knäböj visar det sig att mina lårmuskler tydligen är ickebefintliga. De har tydligen inte fått jobba på riktigt förut.

  • Frontsquats femmor på 30 kg, treor på 40 kg.Jättetungt. Jag är som en nybörjare.

  • OHS 3x3 på 30 kg. Fast jag tappade den tredje två av varven. Och anledningen var att jag, när jag nu böjer på rätt sätt, helt enkelt inte orkade upp! Helt. Galet. 30. Kg. Är. Ju. Ingenting.

  • Varannan minut i tio minuter; 5 hängstyrkefrivändningar/5 frontsquats/6 utfallssteg - 30 kg på stången. Heeelt rökt i låren.

  • Träning på att hitta toes to bar-tekniken igen. Det gick visserligen framåt men detta genom att David stod bredvid och assisterade genom att putta kroppen rätt....ttb-känslan har flyttat ut ett tag. Nåja. Bättre än i torsdags.

  • 15 sek + 10 sek häng m pullup-hold i toppen med tummarna inåt.

Förhoppingsvis sista lugna träningen i dag och förhoppningsvis sista återbesöket på ögon i morgon. För att markera nystart har jag i dag blivit mätt - biceps, ben och midja. Det positiva budskapet från denna övning är att jag är alldeles symmetrisk. Det vänstra benet är till exempel precis lika tjockt som det högra. Man får vara glad för det lilla heter det ju :-)

söndag 17 februari 2013

Onsdag och fredag

För lite tid, för lite träning och för lite bloggande. Men lite rapporterande från veckan kommer ändå här. Ingen rolig läsning men vill ändå få ner den.

Onsdag


Kroppen helt dränerad på energi hela tisdagen och onsdagen, vet inte varför men var tveksam om det var smart att träna. Testade ändå:

A.Varannan minut i 10min: 3 snatch 27,5kg (djup som senast) dra stången nära kroppen rakt upp, fötterna brett planterade i golvet och bak med rumpan låååågt bak.
Fick kanske godkänt på hälften.

B.Varannan minut i 10min: 3 pushpress 42,5kg.
Den här delen funkade.

C.12x30 sekunder rodd under 1:52,5min/30 sekunder vila
Hade först bestämt mig för att inte ro alls. Körde, fast bara åtta varv....

D. Liggande rodd 3x10/Stångpress bakom nacken 3x10 20kg.
Hade dragit till något i höger axel och hade svårt med stångpressen och var totalsvag i rodden.

Fredag


Pt-timme på eftermiddagen.

Först träning på ryck, nu minns jag ju inte vikten. Mycket teknik - vill fortfarande bara tjonga in den i höften. Kan det ha varit ett gäng på 25 kg kanske?

Djupa frivändningar. Svag i botten men jag har bättre rörlighet. Tränade mest på 45 kg tror jag. Missade nog på 50, eller, fick runt den en gång iaf men då kom jag inte upp.

Skulle avsluta med 5-4-3-2-1 av toes to bar och hang clean thrusters men fastnade på toes to bar. Höll på länge länge. Tekniken hade lämnat kroppen som inte fattade någonting! Stackars David försökte verkligen med alla medel men spärren gick inte att lossa. Det var bara skinnet på ena lillfingret som lossnade.

Japp, det var det hele.

måndag 11 februari 2013

"Hemma" igen

Äntligen träning på Sats Liljeholmen igen, där tränar jag mest och bäst när jag tränar själv. Sen jag var där sist i början av januari har de skaffat sig två plattformer = framsteg!

A.Varannan minut i 10min: 3 perfekta frontsquat 30kg(var hård mot dig själv) samt 15 sekunder PU-hold i toppen(handflator framåt, tummar inåt)
Nöjd med fs. Lär om, lär rätt. 30 kg känns tungt men så är det. PU-hold på detta vis är supersvårt, klarar inte 15 sekunder varje varv, efter en stund börjar det sticka som tusen nålar i underarmar/handleder och sen försvinner all kraft. Kan det vara därför jag ska träna detta tro?

B.Marklyft 70kgx3 75kgx3 80kgx1 85kgx1 90kgx1 80kgx3
Känner i greppet att jag inte tränat ordentligt på sistone, det ömmar!

C.12-9-6-3 reps av:
Armhävningar/Fronrackade utfallssteg 25kg(reps per ben ovanstående)
Tid 5:55. Det är armhävningarna som sackar ner, måste pausa för att orka. Utfallssteg jobbiga men måste inte pausa.

Ja, god natt då.