I tisdags förra veckan fick jag åka skidor i Romme, det hade snöat i två dagar och det var klarblå himmel, tomt i både backar i liftköer = fantastiskt!
I torsdags ett kul pass med David med bland annat tvåor i ryck på 33 kg. Avslutades med frontrackade (bara stången) splitsquats/stånglyft (som typ bicepscurls men leda med knogarna). Fick träningsvärk av det!
I lördags egenträning med bl a frivändningar och gummibandspullups.
I går, söndag, fick jag cykla för första gången på evigheter. Sommardäcken på :-)
måndag 25 mars 2019
söndag 17 mars 2019
Torsdag och lördag
Torsdagstimme med ryckträning, så kul. Tror att det var 35 på stången till slut kanske? Sämst är jag på att hålla mig upprätt. Och att ta i från framfoten. Och att inte tjonga fram höften. Och att inte ta i med armarna. Men alltså, när alla dom grejerna sitter blir det helt okej :-)
Nu börjar jag få tillbaka styrka från innan jag var sjuk, framsteg i pullupsen - klarade tvåor med supertunna bandet! Sen sidoutfall/kosacksquats med stång på axlarna, det var inte någon stark gren. Min stelhet gör att det känns som att jag ska ramla omkull hela tiden.
Axelpressar med hantlar sittande på golv varvat med magträning - lite som hollow, liggande på rygg och gå upp kota för kota med ”naveln först” och samma ner, megabra magträning.
I går, lördag, frivändningar (pass 1) på Sats Sofo. Hängde på låset vid nio för att jag skulle iväg till Dalarna och vid den tiden var det lugnare där. Känner mig som vanligt ostark - det var första gången på några veckor jag körde detta pass så jag höll mig på 50 kg alla vändningar. Såklart inga problem. Höll mig upprätt, tog i från framfoten, tjongade inte fram höften och tog inte i med armarna ;-)
På tisdag ska jag åka skidor så nu dröjer det till på torsdag innan jag lyfter något tungt igen.
Nu börjar jag få tillbaka styrka från innan jag var sjuk, framsteg i pullupsen - klarade tvåor med supertunna bandet! Sen sidoutfall/kosacksquats med stång på axlarna, det var inte någon stark gren. Min stelhet gör att det känns som att jag ska ramla omkull hela tiden.
Axelpressar med hantlar sittande på golv varvat med magträning - lite som hollow, liggande på rygg och gå upp kota för kota med ”naveln först” och samma ner, megabra magträning.
I går, lördag, frivändningar (pass 1) på Sats Sofo. Hängde på låset vid nio för att jag skulle iväg till Dalarna och vid den tiden var det lugnare där. Känner mig som vanligt ostark - det var första gången på några veckor jag körde detta pass så jag höll mig på 50 kg alla vändningar. Såklart inga problem. Höll mig upprätt, tog i från framfoten, tjongade inte fram höften och tog inte i med armarna ;-)
På tisdag ska jag åka skidor så nu dröjer det till på torsdag innan jag lyfter något tungt igen.
onsdag 13 mars 2019
En dryg vecka
Förra veckan två träningar med David, både tisdag och torsdag - bästa sättet att komma tillbaka efter ofrivillig vila!
Det var mest träning på ryck i tisdags, ringrostig såklart men mest teknik och inte så tungt. En del gummibandspullups och sånt. Och jobba ner hetsigheten och "taimedarmarnatendensen" på pushpress och jerk. För att känna minilite på flåset några täta Cleans i torsdags, kanske var det två otm på 45 kg eller liknande? Det funkade bra.
I söndags egenträning m "ryckpasset", ganska lugnt. Fick luftrörshosta ändå.
I går, tisdag, David. Började kunna ta i lite. Först C&J-teknik som avslutades med en OTM i 10 minuter, första på 50 och de fyra sista på 55 kg. Najs. Funkar ju bra när jag gör rätt (duh).
Treor i FS på 40 kg varvat med pullups (samma gummiband som veckan innan då jag gjorde 5x2 men i går 6x3 :-) det är nära nu - igen).
Och enbensböj (skater squat) 3x5 per ben med armhävningar emellan, först tre mot kant sen tre fast en och en på golv. Dessa breda när jag gjort smala i så många år, längtar tills jag kan göra ett gäng...
Det var mest träning på ryck i tisdags, ringrostig såklart men mest teknik och inte så tungt. En del gummibandspullups och sånt. Och jobba ner hetsigheten och "taimedarmarnatendensen" på pushpress och jerk. För att känna minilite på flåset några täta Cleans i torsdags, kanske var det två otm på 45 kg eller liknande? Det funkade bra.
I söndags egenträning m "ryckpasset", ganska lugnt. Fick luftrörshosta ändå.
I går, tisdag, David. Började kunna ta i lite. Först C&J-teknik som avslutades med en OTM i 10 minuter, första på 50 och de fyra sista på 55 kg. Najs. Funkar ju bra när jag gör rätt (duh).
Treor i FS på 40 kg varvat med pullups (samma gummiband som veckan innan då jag gjorde 5x2 men i går 6x3 :-) det är nära nu - igen).
Och enbensböj (skater squat) 3x5 per ben med armhävningar emellan, först tre mot kant sen tre fast en och en på golv. Dessa breda när jag gjort smala i så många år, längtar tills jag kan göra ett gäng...
söndag 3 mars 2019
Ett (1) pass...
Jag blev liksom sjuk på riktigt. Har haft febersvängningar och hostat som en tok. Nu är det på väg uppåt igen thank god. I går gick jag och tränade megalugnt:
E2M i 10 minuter
4 push press 40 kg
8 latsdrag
E2M i 10 minuter
3 FS 40 kg m paus
4 armhävningar på bänkt
3x30 sek hollow
Det var det hele. Pushpressarna satte igång riktiga hostattacker varje varv. Det jag gjorde var ungefär det jag fixade. I natt somnade jag utan hostmedicin för första gången på över en vecka men var tvungen att gå upp mitt i natten och ta ändå.
För varje gång det blir paus i träningen får jag träna mig på att bortse från känslan av att jag har tappat allt. Tycker nog att jag blivit liiite mindre stressad över det med tiden men det kan såklart vara inbillning. Nu lite träningsvärk, yay!
E2M i 10 minuter
4 push press 40 kg
8 latsdrag
E2M i 10 minuter
3 FS 40 kg m paus
4 armhävningar på bänkt
3x30 sek hollow
Det var det hele. Pushpressarna satte igång riktiga hostattacker varje varv. Det jag gjorde var ungefär det jag fixade. I natt somnade jag utan hostmedicin för första gången på över en vecka men var tvungen att gå upp mitt i natten och ta ändå.
För varje gång det blir paus i träningen får jag träna mig på att bortse från känslan av att jag har tappat allt. Tycker nog att jag blivit liiite mindre stressad över det med tiden men det kan såklart vara inbillning. Nu lite träningsvärk, yay!
tisdag 19 februari 2019
En vecka till
Lite sämre senaste veckan. Men:
I onsdags, 13/2, hade jag vägarna förbi Sats Sveavägen. Det var uselt! Inga 15-kilosstänger, inga plattformar....fick till push pressar, latsdrag, front squats, armhävningar och hollow innan jag gav upp. Kommer aldrig att gå dit igen.
I fredags kom jag hem, bytte om för att träna men vände i dörren, var för anti i hela kroppen, vet inte vad det var.
I lördags, 16/2, ett ganska bra förmiddagspass på Sats SoFo. ”Frivändningspasset” - det gick ganska bra, höjde till 52,5 de sista fyra repsen iaf. Var svagare i pullups, bara två varv med tvåor på svarta bandet. Back squats på 50 kg.
I går, ryckpasset på södra station, det gick bra, 42,5 på push pressarna och snatch deadlift. Kände att det kröp i halsen och i dag är det hemskt. Värsta rosslet och hosta som river. Bil i dag och i morgon, kör förmodligen oplanerad vilodag i morgon om inget ändrar sig.
I onsdags, 13/2, hade jag vägarna förbi Sats Sveavägen. Det var uselt! Inga 15-kilosstänger, inga plattformar....fick till push pressar, latsdrag, front squats, armhävningar och hollow innan jag gav upp. Kommer aldrig att gå dit igen.
I fredags kom jag hem, bytte om för att träna men vände i dörren, var för anti i hela kroppen, vet inte vad det var.
I lördags, 16/2, ett ganska bra förmiddagspass på Sats SoFo. ”Frivändningspasset” - det gick ganska bra, höjde till 52,5 de sista fyra repsen iaf. Var svagare i pullups, bara två varv med tvåor på svarta bandet. Back squats på 50 kg.
I går, ryckpasset på södra station, det gick bra, 42,5 på push pressarna och snatch deadlift. Kände att det kröp i halsen och i dag är det hemskt. Värsta rosslet och hosta som river. Bil i dag och i morgon, kör förmodligen oplanerad vilodag i morgon om inget ändrar sig.
tisdag 12 februari 2019
Tränar på ganska bra
När min pt drog till Costa Rica fick jag av någon anledning mer fart på egenträningen. Har varit på massa olika ställen dessutom:
Tisdag 5 februari - Sats Frösunda
Frivändningspasset. Kommer knappt ihåg det. Men det gjordes.
Onsdag 6 februari - Sats Frösunda
Ryckpasset. Det gick nog jättebra eftersom jag typ knappt har något minne av det. Men folk är trevliga här och ser till att alla får plats att göra det de vill. Gillar stället.
Fredag 8 februari - Sats Mall of Scandinavia
Vilket bra ställe, deras plattformar går längs en vägg och om man, som jag, står längst in är man helt i fred och utan speglar! Kändes super att frivända och ökade sista varvet till 52,5 (på tiden...skulle ökat flera varv men men). Dagens bästa var att mina pullups gick så mycket bättre - det fanns bara svarta tunna band och det visade sig att det inte var några problem = två pullups fyra av fem varv. Najs. Kändes lätta. Om axlarna håller sig bra den här gången kanske jag blir PullupMalle igen :-) men är lite orolig eftersom jag känner av lite på framsidan av vänsteraxeln så tar det försiktigt.
Söndag 10 februari - Sats Södra Station
Ryckpasset. Ökade vikterna till 42,5 för pp och för ryckmarklyften och tog ett hack tyngre latsdrag. Gick bra. Hade tänkt att köra yogan igen klockan fyra men den här gången stod jag inte ut. Fick ont i huvudet efter en kvart och stack hem i stället. Ibland är det ok att yoga men oftast såååå tråkigt tyvärr.
Måndag 11 februari - Sats Telefonplan
Det var det proppfullaste gymet jag varit på tror jag, folk precis överallt! Men jag lyckades lokalisera ställets enda 15-kilosstång så allt väl. Körde frivändningspasset, hade planerat att öka på vikten mer men kroppen var tung så det blev bara sista varvet här också på 52,5. Bara en mental fångrej. Nästan fem varv av två pullups med tunna svarta bandet - bara sista varvet som det blev en :-) men de kändes tyngre än i fredags. Backsquaten på 45 kg. Ökar dem nästa gång. Tricepspressar och renegade row med 4 kiloshantlar.
Såååå det går ganska bra tycker jag med träningen. Det som inte går så bra är att jag inte kunnat cykla på över två veckor och att det inte varit kontinuitet i det sedan innan jul vilket känns och märks...det är som att kroppen står stilla (förutom att den växer alltså) - men i dag kom jag ÄNTLIGEN iväg så nu ska det bli bra med det också.
söndag 3 februari 2019
Veckans träning
Sämst den här veckan: Ingen cykling alls.
Bäst den här veckan: Rycken på tisdagsträningen.
I tisdags träning med David och fokus på ryck, från golvet i stället för bockar som veckan innan. Och det gick ändå att få till hela ryck på 36 kg. Största utmaningen är att inte stanna utan fortsätta ner eftersom det är då det finns en chans att det funkar :-) verkligen kul det här! Jag har aldrig varit så rörlig som nu, tror att mina fotbehandlingar i våras gjorde en del av susen. Lite annan träning också såklart, bland annat enbensböj med ståbenets häl kraftigt upphöjd. Mycket svårt. Och gummibandspullups där jag var klart starkare än veckan innan.
Onsdag-fredag på konferens med jobbet på Lidingö. Min kollega Anders bad att jag skulle lära honom att frivända så att han kunde ”utöka sin träningsrepertoir”. Så vi gick till gymet på hotellet och försökte lite. Efter tio minuter gav han upp, ganska irriterad över att han inte fattade direkt. Jag förklarade att det såklart också berodde på att jag inte är en coach. Sen tränade jag lite sporadiskt, rodde 500 meter, körde lite mage, biceps, latsdrag och sånt. Kändes som ingen träning alls men jag fick träningsvärk i magen.
Fredag testade jag frivändningspasset på Sats Lidingö, ganska schysst ställe. Bytte sidohoppen mot enbensböj och latsdragen mot två gummibandspullups. Har alltid svårt att träna vettigt på nya ställen, svårt att fokusera och tänka bort alla andra. Missade till och med sista vändningen trots att jag fortfarande bara kör på 50 kg (skärpning!) och borde vända alla lättigt.
I dag en repris på förra söndagen = ryckpasset med avslutande 75 minuters ”Yoga flow” som var lika tråkigt i dag men jag har anmält mig till nästa söndag ändå.
Den här snösmockan gör att jag har planerat för bil i morgon.
Bäst den här veckan: Rycken på tisdagsträningen.
I tisdags träning med David och fokus på ryck, från golvet i stället för bockar som veckan innan. Och det gick ändå att få till hela ryck på 36 kg. Största utmaningen är att inte stanna utan fortsätta ner eftersom det är då det finns en chans att det funkar :-) verkligen kul det här! Jag har aldrig varit så rörlig som nu, tror att mina fotbehandlingar i våras gjorde en del av susen. Lite annan träning också såklart, bland annat enbensböj med ståbenets häl kraftigt upphöjd. Mycket svårt. Och gummibandspullups där jag var klart starkare än veckan innan.
Onsdag-fredag på konferens med jobbet på Lidingö. Min kollega Anders bad att jag skulle lära honom att frivända så att han kunde ”utöka sin träningsrepertoir”. Så vi gick till gymet på hotellet och försökte lite. Efter tio minuter gav han upp, ganska irriterad över att han inte fattade direkt. Jag förklarade att det såklart också berodde på att jag inte är en coach. Sen tränade jag lite sporadiskt, rodde 500 meter, körde lite mage, biceps, latsdrag och sånt. Kändes som ingen träning alls men jag fick träningsvärk i magen.
Fredag testade jag frivändningspasset på Sats Lidingö, ganska schysst ställe. Bytte sidohoppen mot enbensböj och latsdragen mot två gummibandspullups. Har alltid svårt att träna vettigt på nya ställen, svårt att fokusera och tänka bort alla andra. Missade till och med sista vändningen trots att jag fortfarande bara kör på 50 kg (skärpning!) och borde vända alla lättigt.
I dag en repris på förra söndagen = ryckpasset med avslutande 75 minuters ”Yoga flow” som var lika tråkigt i dag men jag har anmält mig till nästa söndag ändå.
Den här snösmockan gör att jag har planerat för bil i morgon.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)