I tisdags en kul ryckträning med David, från bockar - upp till 36 kg (om jag minns rätt). Bäst från timmen var ett ryck som bara satt och kändes plättlätt. Näst bäst kom jag på i efterhand = att jag inte funderade över att sitta i rycket (iaf kändes det så) så rörligheten tar sig på äldre dar :-)
Sen blev det ingen träning innan fredag, då körde jag ”cleanpasset” på Sats NK som är ett ställe jag gillar. Finns stänger och plattformar så det räcker och jag känner mig hemma. Och trevliga coacher som vill hjälpa när jag står och kör enbensmarklyft med KB. Han föreslog att jag skulle byta hand men jag förklarade att jag inte fick. Men ändå.
I går, söndag, ”ryckpasset” på Södra Station, det tar ungefär en timme sen avslutade jag med ett yoga flow-pass på 75 minuter. Det var helt ok även fast yoga verkligen inte är min grej. Jag kan inte låta bli att kolla på klockan flera gånger!
Cyklade måndag, tisdag, torsdag och fredag. Den här veckan verkar det som att jag inte får till någon cykling alls men va f-n, jag kommer igen.
måndag 28 januari 2019
söndag 20 januari 2019
Uppdatering(ar)!
Såååå....på Hawaii körde jag tre pass på CrossFit Kawaihae eftersom det bara funkade med open gym på onsdagar. Sen typ kanske fyra-fem egenträningar totalt. På open gym körde jag mest frivändningar, back squats och snatch dead lift från häng.
Blev tokförkyld sista veckan så det har varit lugnare ett tag men nu börjar jag komma tillbaka. Sen jag kom hem onsdag 9 januari har jag till exempel, förutom att ha jobbat in 11 timmars tidsskillnad, kört ”frivändningspasset” fredag 11:e. Det gick sådär, missade ett par vändningar på 50 vilket inte hänt varken före eller efter = jetlag och förkylning gjorde att jag väntade till tisdagen med David med mer träning.
Cyklade till jobbet måndag-onsdag förra veckan och/men onsdagens hemcykling var übervidrig pga snöande och snömodd (veckans jobbigaste träningspass!) så det blev bil i torsdags. Verkade som att det var smart pga halkan. Sen möte på söder hela fredagen så då gick jag bara.
I tisdags timme med David. Inte helt frisk men så kul att köra lite ryckträning o dyl! Alltid så skönt att komma igång igen efter semester OCH förkylning!
I torsdags ”ryckpasset” på Sats Liljeholmen. Sh-t vad det var proppat med folk. Jobbigt att få till något vettigt. Det som var bäst var att 15-kilosstången blev ledig precis när jag skulle göra snatch dead liftsen så det gick ju att träna ändå.
I går, lördag, ”frivändningspasset” på Sats Hornstull. Testar runt lite. Det var det trevligaste Sats hittills. Men liten träningsyta. Lyckades få 15-kilosstången. Det som inte funkade var latsdrag, eller, det funkade men jag fick ta en TRX för det.
I dag körde jag ”ryckpasset” på Sats Södra station. Det gick hyfsat det med, saknade bänk för armhävningarna men körde två i stället för fyra på en stepupbräda i högsta läget.
Känner mig nästan helt frisk och ser nästan fram emot att cykla till jobbet i minus 10 i morgon bitti :-)
Blev tokförkyld sista veckan så det har varit lugnare ett tag men nu börjar jag komma tillbaka. Sen jag kom hem onsdag 9 januari har jag till exempel, förutom att ha jobbat in 11 timmars tidsskillnad, kört ”frivändningspasset” fredag 11:e. Det gick sådär, missade ett par vändningar på 50 vilket inte hänt varken före eller efter = jetlag och förkylning gjorde att jag väntade till tisdagen med David med mer träning.
Cyklade till jobbet måndag-onsdag förra veckan och/men onsdagens hemcykling var übervidrig pga snöande och snömodd (veckans jobbigaste träningspass!) så det blev bil i torsdags. Verkade som att det var smart pga halkan. Sen möte på söder hela fredagen så då gick jag bara.
I tisdags timme med David. Inte helt frisk men så kul att köra lite ryckträning o dyl! Alltid så skönt att komma igång igen efter semester OCH förkylning!
I torsdags ”ryckpasset” på Sats Liljeholmen. Sh-t vad det var proppat med folk. Jobbigt att få till något vettigt. Det som var bäst var att 15-kilosstången blev ledig precis när jag skulle göra snatch dead liftsen så det gick ju att träna ändå.
I går, lördag, ”frivändningspasset” på Sats Hornstull. Testar runt lite. Det var det trevligaste Sats hittills. Men liten träningsyta. Lyckades få 15-kilosstången. Det som inte funkade var latsdrag, eller, det funkade men jag fick ta en TRX för det.
I dag körde jag ”ryckpasset” på Sats Södra station. Det gick hyfsat det med, saknade bänk för armhävningarna men körde två i stället för fyra på en stepupbräda i högsta läget.
Känner mig nästan helt frisk och ser nästan fram emot att cykla till jobbet i minus 10 i morgon bitti :-)
fredag 21 december 2018
Semesterpass
Började dagen med semesterpasset jag fick av David. Kanske är jag inte färdigjetlaggad, jag vet inte, men det var extremt, oväntat, jobbigt!
A. OTM i 10 min
1 perfekt armävning, ut med armbågarna, ihop med skulderbladen, tappa ej spänning, upp med rumpan när du pressar dig upp
B.E2M i 10 min
5 roddar TRX, håll toppen med axlar ned och ihop 3 sek på varje
15/15 BSS, 40 cm ovanför golv, håll överkroppen upprätt hela tiden
Fick köra BSS med foten på en stor sten som var ganska rund i kanterna, mycket svårt att hålla foten still. Och väldigt mycket svårare med ena benet...såklart.
C. E3M i 12 min
10 bicepscurl TRX, dra mot pannan
3 fram och bak enbenshopp, stå helt stilla, ta i när du hoppar
10/10 dynamisk sidoplanka, aktiv skuldra, stretcha ut sidan lugnt, lyft upp midjan med samma muskler
Nu måste jag nog vila upp mig på beachen!
A. OTM i 10 min
1 perfekt armävning, ut med armbågarna, ihop med skulderbladen, tappa ej spänning, upp med rumpan när du pressar dig upp
B.E2M i 10 min
5 roddar TRX, håll toppen med axlar ned och ihop 3 sek på varje
15/15 BSS, 40 cm ovanför golv, håll överkroppen upprätt hela tiden
Fick köra BSS med foten på en stor sten som var ganska rund i kanterna, mycket svårt att hålla foten still. Och väldigt mycket svårare med ena benet...såklart.
C. E3M i 12 min
10 bicepscurl TRX, dra mot pannan
3 fram och bak enbenshopp, stå helt stilla, ta i när du hoppar
10/10 dynamisk sidoplanka, aktiv skuldra, stretcha ut sidan lugnt, lyft upp midjan med samma muskler
Nu måste jag nog vila upp mig på beachen!
onsdag 19 december 2018
Hawaii!
Innan semestern, i lördags, körde jag ”pass 1”, dvs frivändningspasset, på Sats Liljeholmen.
Nu har jag jobbat lite med 11 timmars tidsskillnad, hade planerat att köra egenpasset i går men vi kom hem flera timmar senare än jag trodde och det var kolsvart så jag passade.
I dag, onsdag, en timmes open gym på Crossfit Kawaihae. De har bara tre open gym-timmar i veckan = måndag morgon, onsdag morgon och fredag kväll. De två kommande måndagarna är det stängt pga helgerna så jag kommer att gå dit två onsdagar till och annars köra mitt eget här vid poolen :-)
E90s i åtta varv:
En armhävning
Två cleans 50 kg
E2M i fem varv:
5 backsquats 40 kg
5 roddar i ringar m paus 3 sek
E2M i fem varv:
4 snatch deadlift
Det var det jag hann. Här fanns också ett område med kilosvikter så jag slapp räkna om, så schysst!
Annars bor vi löjligt bra, vännerna har den mest fantastiska havsutsikt jag sett. Overkligt.
tisdag 11 december 2018
Lite eget plus semesterpass
I fredags ”pass 2” eftersom det är lugnast och min hals fortfarande skrek. Det gick väldigt bra faktiskt. Hoppade sidohoppen (haha) men gjorde några kosacksquats i stället varje varv (för att lugna vänster höft/sida).
I söndags ”pass 1”. Frivändningarna gick kanon (ska öka vikten nästa gång), breda utfall sisådär - tror att en del beror på att jag stod framför en spegel, fokuserar bättre om jag inte ser mig själv.
I dag en pt-timme där vi gick igenom ett pass jag ska kunna köra på semestern eftersom jag sticker iväg på söndag och är borta i drygt tre veckor. Ser så lätt ut på pappret men sh-t vad det var jobbigt!
A: OTM i 10 min
1 perfekt armhävning (ut med armbågarna, ihop med skulderbladen, tappa ej spänning, upp med rumpan när du pressar dig upp)
Jag håller på och tränar mig på att göra breda armhävningar efter att ha gjort smala i många år så det här är en utmaning.
B: E2 min i.10 min
5 roddar (m TRX), håll toppen med axlar ned och ihop 3 sekunder på varje.
15/15 bulgarian split squats, 40 cm ovan golv, håll överkroppen upprätt hela tiden.
Split squats var mjölksyreskapande sista varven...
C: E3M i 12 min
10 bicepscurl (m TRX), dra mot pannan
3 fram och bak enbenshpp per ben, stå helt stilla, ta i när du hoppar
10/10 dynamisk sidoplanka, aktiv skuldra, stretcha ut sidan lugnt, lyft upp midjan med samma muskler
Förutom att hoppen var en svår balansövning - sidoplankan! För att inte rumpan skulle gå bak så stod jag mot en vägg och sh-t vilken skillnad när det inte går att fuska.
Jag hade ju inte ens cyklat på två veckor pga jobb och hals (halsen vände åt rätt håll i söndags och är nära bra nu) så både cykling (i regn med dubb) och träning gjorde mig helt slut. Bra såklart.
I söndags ”pass 1”. Frivändningarna gick kanon (ska öka vikten nästa gång), breda utfall sisådär - tror att en del beror på att jag stod framför en spegel, fokuserar bättre om jag inte ser mig själv.
I dag en pt-timme där vi gick igenom ett pass jag ska kunna köra på semestern eftersom jag sticker iväg på söndag och är borta i drygt tre veckor. Ser så lätt ut på pappret men sh-t vad det var jobbigt!
A: OTM i 10 min
1 perfekt armhävning (ut med armbågarna, ihop med skulderbladen, tappa ej spänning, upp med rumpan när du pressar dig upp)
Jag håller på och tränar mig på att göra breda armhävningar efter att ha gjort smala i många år så det här är en utmaning.
B: E2 min i.10 min
5 roddar (m TRX), håll toppen med axlar ned och ihop 3 sekunder på varje.
15/15 bulgarian split squats, 40 cm ovan golv, håll överkroppen upprätt hela tiden.
Split squats var mjölksyreskapande sista varven...
C: E3M i 12 min
10 bicepscurl (m TRX), dra mot pannan
3 fram och bak enbenshpp per ben, stå helt stilla, ta i när du hoppar
10/10 dynamisk sidoplanka, aktiv skuldra, stretcha ut sidan lugnt, lyft upp midjan med samma muskler
Förutom att hoppen var en svår balansövning - sidoplankan! För att inte rumpan skulle gå bak så stod jag mot en vägg och sh-t vilken skillnad när det inte går att fuska.
Jag hade ju inte ens cyklat på två veckor pga jobb och hals (halsen vände åt rätt håll i söndags och är nära bra nu) så både cykling (i regn med dubb) och träning gjorde mig helt slut. Bra såklart.
onsdag 5 december 2018
Bättre ryck
I går ett extremt lugnt pt-pass eftersom jag har galet ont i halsen sen i söndags natt.
Det som var roligast var att jag gjorde ca fem singelryck på 38 kg som alla kändes lätta. David tror att jag snart ökar mitt max i ryck och jag är nog benägen att hålla med (ser att jag tog 41 kg 2014 och då var både teknik och rörlighet bra mycket sämre än nu).
Sen lite sidoplanka med hantellyft, gummibandspullups och så.
Kände mig ganska pigg efteråt men halsen är verkligen inte bättre, den är snarare sämre och jag har väldigt svårt att svälja. Tror inte att träningen påverkade dock.
Det som var roligast var att jag gjorde ca fem singelryck på 38 kg som alla kändes lätta. David tror att jag snart ökar mitt max i ryck och jag är nog benägen att hålla med (ser att jag tog 41 kg 2014 och då var både teknik och rörlighet bra mycket sämre än nu).
Sen lite sidoplanka med hantellyft, gummibandspullups och så.
Kände mig ganska pigg efteråt men halsen är verkligen inte bättre, den är snarare sämre och jag har väldigt svårt att svälja. Tror inte att träningen påverkade dock.
söndag 2 december 2018
Hänt sen sist
Fredag 23/11
Testade nyrenoverade Sats Marievik eftersom jag hade bil på väg hem från jobbet. Det var ett stort lyft, fanns flera plattformar och 15-kilosstänger så här kan man ju också köra.
Det blev frivändningspasset (”pass 1”) men fixade bara tre varv av B-delen eftersom jag inte alls fått in sidoutfallen i kroppen, inte en siffra rätt.
Söndag 25/11
Sats Sofo en söndag visade sig vara en hit om man tar sig till pt-ytan längst ner. Det var i princip tomt och jag kunde köra hela pass 2 med snatch deadlift etc. Allt gick bra.
Både tisdag och torsdag David-träning. Bra ryckträning i tisdags och vändningar på 55 i torsdags. Kommer nog snart att känna mig bekväm med högre frivändningsvikter igen :-)
Har haft känningar på vänster sida, typ höften mest men börjar gå neråt. Har känt det ett tag men det blev riktigt illa första gången natten till i fredags, det höll mig vaken en hel del. Därför tog jag passet utan sidoutfall i fredags för att se om det hjälpte.
Fredag 30/11
Körde pass 2 på Sats Södra Station. Där funkade det ju också bra, det finns en 15-kilosstång och den var ledig så alla förutsättningar perfekta. Passet gick bra raktigenom.
Men vänstersidan var lika illa natten till i lördags...tror sidohoppen är den stora boven. Rullade sidan en del i går och det var faktiskt bättre i natt. Tog visserligen värktabletter men det gjorde jag natten till i fredags också.
Söndag 2/12
Pass 1 på bottenvången i Sats Sofo, om möjligt ännu bättre än förra söndagen eftersom jag var heeelt ensam där :-) passar mig finfint. Jag skippade både sidoutfallen och sidohoppen och körde pausade backsquats. Allt ok! Gladast över att armhävningarna så snabbt förbättras!
Testade nyrenoverade Sats Marievik eftersom jag hade bil på väg hem från jobbet. Det var ett stort lyft, fanns flera plattformar och 15-kilosstänger så här kan man ju också köra.
Det blev frivändningspasset (”pass 1”) men fixade bara tre varv av B-delen eftersom jag inte alls fått in sidoutfallen i kroppen, inte en siffra rätt.
Söndag 25/11
Sats Sofo en söndag visade sig vara en hit om man tar sig till pt-ytan längst ner. Det var i princip tomt och jag kunde köra hela pass 2 med snatch deadlift etc. Allt gick bra.
Både tisdag och torsdag David-träning. Bra ryckträning i tisdags och vändningar på 55 i torsdags. Kommer nog snart att känna mig bekväm med högre frivändningsvikter igen :-)
Har haft känningar på vänster sida, typ höften mest men börjar gå neråt. Har känt det ett tag men det blev riktigt illa första gången natten till i fredags, det höll mig vaken en hel del. Därför tog jag passet utan sidoutfall i fredags för att se om det hjälpte.
Fredag 30/11
Körde pass 2 på Sats Södra Station. Där funkade det ju också bra, det finns en 15-kilosstång och den var ledig så alla förutsättningar perfekta. Passet gick bra raktigenom.
Men vänstersidan var lika illa natten till i lördags...tror sidohoppen är den stora boven. Rullade sidan en del i går och det var faktiskt bättre i natt. Tog visserligen värktabletter men det gjorde jag natten till i fredags också.
Söndag 2/12
Pass 1 på bottenvången i Sats Sofo, om möjligt ännu bättre än förra söndagen eftersom jag var heeelt ensam där :-) passar mig finfint. Jag skippade både sidoutfallen och sidohoppen och körde pausade backsquats. Allt ok! Gladast över att armhävningarna så snabbt förbättras!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)