tisdag 30 september 2014

Vända och stöta

Åsså en PT-timme igen:

Först en pullup.

Fortsatt träning på att vända rätt. Styrkefrivändningar. Och att stöta rätt.
Vändningarna: häng över, fart från golvet, snabba armbågar.
Stötarna: höj armbågarna i själva dippen. Gör ordentliga nedtagningar!
Gjorde ett gäng av detta på 50 kg med en frontböj mellan vändning och stöt eftersom det visade sig att det hjälpte mig att dippa på rätt sätt inför stöten. Vissa blev bra, vissa inte.

För att förbättra mina nedtagningar gick vi över till thrusters. Varvat med toes-to-bar som gick riktigt bra i dag! Vet inte vikten på thrusters men det var 5 resp 3 i taget per varv och 3 toes-to-bar i....tre varv förmodligen.

Avslutade med:
50/40/30/20/10 DU´s varvat med 15/12/9/6/3 PC 35 kg.
Tid 7:25. Klippte till med 50 snabba hopp i sträck varv ett, sen sackade jag ner mig....

söndag 28 september 2014

BURPEEEEEES!!!!

Teamwod med Jempa på Solid - värsta roliga grejen ju! När jag såg passet i morse fick jag prestationsångest och gick och malde för mig själv hur länge sen det var jag körde flås maa förkylningen etc etc bla bla bla....och så var det så kul.

Tillsammans skulle vi totalt göra:

  • 100 burpee thrusters 30 kg
  • 1000 m rodd
  • 100 burpee pullups (jag gjorde hoppande)
  • 1000 m rodd
  • 100 burpee boxhopp 50 cm

Tidsgräns 40 min

Vi körde 5 i taget på alla övningar och delade upp rodden i 500 m var. Funkade riktigt bra. Inga pauser, bra pace och körde på hela tiden. Vi hann upp till 38 burpee boxhopp innan tiden tog slut.

Så schysst att orka träna igen. Nu är jag frisk på riktigt! Såna här pass passar mig jättebra, ska sluta att ägna en massa energi åt att stressa upp mig innan träningen.

Längtar redan till nästa gång vi ska köra = om två veckor!

fredag 26 september 2014

Omstart

Den där förkylningen gav sig liksom inte så jag har vilat helt i en vecka. Konstigt. Men det har inte varit så jobbigt eftersom jag inte på något sätt känt mig sugen på att träna. I dag, äntligen, dags att köra igång igen!!!

PT-timme = bästa starten:
  • Power clean, push press, Jerk
Minns liksom inte vikt och reps här riktigt...men det handlade - vad gäller PC - om att HÄNGAÖVERSTÅNGEN och ta fart från golvet och lite annat. Jag pausar liksom gärna i stället. Går sakta upp. Pausar. Klipper till. Inte riktigt den taktiken som ska ta mig till nya rekord. Vad gäller jerksen handlar det om att ta långsam sats och sen panga till med BENEN, glöm inte benen...

  • PC + Jerk på 55 kg, ett gäng.

När det funkar så funkar det asbra. När jag gör fel, dvs hänger inte över, är för långsam i starten, hoppar bakåt etc så funkar det asdåligt. Det gör ju PT-timmen väldigt pedagogisk. David säger att jag kommer att ta rekord inom en månad. Det låter hoppfullt.

4 varv (tror jag?) med 40 kilos stång

  • 5 push press
  • 5 front squats
  • 5 raka marklyft
Varvat med tre "halva pullups från toppläge" ungefär.

Push pressarna supertunga. Lyckades få ok på åtminstone en eller två nedtagningar (YAY!). Front squats toktunga. Marklyften svåra. Med andra ord: bra övning.

Avslutningsvis några varv (kanske tre?) av:
  • 5 raka marklyft med tyngre vikt, minns inte....
  • Arm/bålträning: Stå i skottkärreposition medans en pt (eller annan stark person) håller i dina fötter. Gör först två armhävningar. Sen står du kvar under tiden som pt´n (eller den starka personen) liksom randomly släpper en fot i taget. Din uppgift är att hålla kvar positionen.
Det där med raka marklyft hade jag verkligen svårt för. Släppte tårna och stod på hälarna till exempel. Vi avslutade med raka marklyft på lättare vikt än den tyngresomjaginteminnshurtungdenvar. Det gick sådär det också. PT´n var inte så nöjd med just den delen.

Skönt att gå på igen! På söndag team wod på Solid med Jempa!


lördag 20 september 2014

J-vla förkylning

Förmodligen var det massagen i onsdags som gjorde att det vände tillbaka och i torsdags kände jag mig febrig hela dagen. J-vligt irriterande! Äter illa som en kratta när jag inte är på topp dessutom (varför göra det bästa av situationen typ?).

Så tränade lite i går men kroppen bara ville inte alls. Körde ett skalat pass:

A.Max varv på 10min av:
1 strikt press+3 pushpress+3 splitjerk 32,5kg
3 övre PU
Det var proppfullt och kö på stängerna på Sats Medis så jag fick sticka emellan för en person och körde fem varv utan tidtagning. Tänkte mest teknik.

B.E2M i 10 min
3 frontböj+pushpress ned på nacken+3 pausknäböj 45kg, sitt o botten med anspända lår och rygg i 3 sekunder, ingen paus i toppen. Ut med knäna både upp och ned. Luft i magen och spänn magen för bukstöd. Öka 2,5kg per gång.

C.E2M i 10 min, varje varv så fort som möjligt.
4 marklyft 75kg dött stopp, stående på 5cm viktplatta
8 burpee box jump over 60cm
Inga boxhopp här inte.

D.sidobenlyft 10/10x3

Blä, känner mig tung, svag och neggig. Vill ju vara lätt, stark och positiv! Hoppas jag är det i morgon.

onsdag 17 september 2014

Uteträning

I dag ett pass på Sturebadet Haga:

Eftersom jag var lite tidig rodde jag 500 meter för att värma upp lite. Snitt ca 1:55.

Sen gick vi iväg till en extremt brant backe och sprang 3 st enminutersintervaller. Meh! Det gick ju typ inte ens att springa hela minuten. Lårsyra!

Efter det mådde jag lite illa. Känner mig inte uthållig direkt.

Sen, 3 varv av:
1 minut svingar (16 kg varv ett, sen 12)
1 minut broad jump
1 minut svinga slägga i däck
1 minut goblet squats 16 kg
1 minut slam ball fast med klot 16 kg

Ca 1,5 minuts vila mellan varje varv.

Jogga tillbaka några minuter.

Sen en timmes softande i spadelen innan jag fick en timmes massage. Hade kvar klipp där från gammalt idrottsbidrag. Dessutom ringde de igår och sa att det skulle borras i väggarna på kvällen så jag fick välja mellan att boka av eller få 40% rabatt. Jag valde rabatten, ingen borrade och jag har pengar kvar på klippkortet = får köra en repris innan årsskiftet!

Det var en bra kväll men känns liksom ändå inte som att jag tränat på riktigt när skivstången inte är med.


måndag 15 september 2014

PT-timme

Jag lyckades köra igång hosta efter gårdagens träning, känner mig liksom inte sjuk men småhostat hela dagen. Så det blev en pt-timme utan att anstränga lungorna i dag:
  • 1 pullup

  • Djupa frivändningar + stöt
3+1 upp till 50 kg där jag....missade den tredje vändningen 2-3 gånger?!?
Gick ner till 2+2 på 45 kg. Bättre där. Stötarna bra när jag lyckas hålla armarna avslappnade i ansatsen. Nedtagningarna oftast inte så bra. I dag var det detta jag skulle tänka på i vändningen: hoppa rakt upp och stampa i fötterna plus snabba armbågar! 

  • 5 varv av kippsvingar x 5
Kul! En dag svingar jag mig f-n upp :-)

...varvat med:
  • 5 varv av 5 x PC (45/45/48/48/50) touch and go
Det gick bra det. Femma på 50 är inte så dumt.

Vila till på onsdag nu.


 

söndag 14 september 2014

Teamwod - woohoo!!

Har varit halvrisig sen i torsdags, hostat lite och haft lite infektionskänningar. Men eftersom jag är CrossFitMalle blir jag aldrig riktigt sjuk så efter två dagars vila gick det ju alldeles utmärkt att köra ett pass i dag!

Jag hade bokat Teamwod på Solid med Jempa. Först fyra minuters rodd i drygt 2 minuters tempo, sen lite annan uppvärmning och sen woden - två och två, en jobbar och en vilar:

10 varv av: 
  • 20 PU
  • 20 PP 30 kg 
  • 20 boxhopp 
  • 20 laterala burpees 
Totalt skulle paret alltså göra 20 av varje övning per varv. Pullups körde vi 5 var i taget (undertecknad definitivt med gummiband, Jempa med fantastiska kippade svingar), övriga övningar körde vi 10 var i sträck. Det gick lååångt över förväntan - PP var lättast, nästan som vila, kändes så bra! Till och med laterala burpees funkade för ovanlighetens skull. Tidsgräns 30 minuter så vi hann ju inte med 10 varv men 7 hann vi med. Exakt. 

Så kul! Både att träna tillsammans och att köra grupp. Förhoppningsvis blir det detta varannan söndag nu. Längtar längtar längtar tills jag för börja på det nya gymet. December är senaste prognosen.