torsdag 27 februari 2014

Tisdag och torsdag

Oj. Missade att blogga i tisdags. Det här gjorde jag då:

A. E2M 10 min 1 clean + jerk 55 kg
Som en klocka - inga problem alls. Lite tungt de sista två varven men är lite imponerad över att jag kör 55 kg utan att tveka flera gånger, en vikt jag bävade för förut. Slås av insikten att det nog kommer en framtid där jag gör detsamma med 60 kg.

B. E2M 10 min 5 backsquat explosiva 50 kg
Jorå. Lite tungt till slut men inte på något sätt för tungt.

C. E3M i 18 min, så snabbt som möjligt

  • 300 m rodd sub 1:55 min
  • 5 thrusters 25 kg
  • 10 laterala burpees
Körde två varv och sen bara rodden de sista fyra. Hade varit kass i magen sen söndags och inte alls redo.

D. Enbensplanka 30/30x3
Den här var jobbig! Har träningsvärk i sidomagmusklerna just nu.

TORSDAG - PT-timme:

Ryckträning. Styrkeryck. Så svåååårt!! Luta dig över stången, dra in mot höften, bak med armbågarna, fram med bröstet, slit upp skinnet på ringfingrarna - AJ! Sista varven på 36 kg. 
Det känns jättebra att fokusera på ryck, var länge sen. På väg hem i bilen märker jag att jag sitter och tänker på rörelsen hela tiden, eller, försöker känna den i stället för att tänka för mycket.

6 varv av:
10 cal på airdyne
Vila 45 sek
10 pushpressar med 8 kiloshantlar, kort paus i toppen
Vila 45 sek

Hu! Så hemsk den där cykeln är, verkligen träning i smärttålighet. Inte min starka sida. Men i dag avslutade jag iaf...

J-vlar vad det gör ont att inte ha något skinn på fingrarna. Note to self: fila valkarna för f-n!

söndag 23 februari 2014

Snabbt söndagspass

Middag med en hel del vin i går. Förvånansvärt fräsch i dag ändå. Snabb träning mellan andra grejer - samma pass som 8 februari;

A. E2M i 10 min

1 snatch high pull + 1 powersnatch + 1 snatch balance + 1 snatch 30 kg

Nja...jag måste kanske ta den här vikten en gång till. Inte så nöjd. Bäst var snatch balance tycker jag. Och rycket varv fyra.

B. AMRAP 12 min

3x60 kg marklyft stående på 5 cm viktplatta, öka 5 kg per varv
5 armhävningar
10 varv totalt varav 5 på 85 kg. Lyckades hålla mig kvar där i stället för att sänka igen så det får man väl räkna som framgång tycker jag. Ett varv mindre än senast men fyra tyngre varv.

C. Sidoplanka 30/30x3 ingen vila mellan sidor.

Sist lite tåhävningar...

fredag 21 februari 2014

Lätt intervallpass (!?!?!?)

Ja. Så var det i dag. Intervallpasset var lätt. Riktigt skönt rakt igenom.

10 varv:
60 sek rodd under 1:55
60 sek vila
60 sek löpning 12 km/h
60 sek vila

Så var det med det. Nej, David, få inte några idéer om att öka på det här nu. Låt mig få njuta ett par gånger av att det känns lätt, ok? :-)

torsdag 20 februari 2014

En sill bland många andra

I går kröp det i hela kroppen och jag gick hem med feberkänningar. Men idag känns det redan bättre, schyrre! Lugn träning dock, det var rätt pass på schemat, samma pass som 2 februari:

A1. Jämna minuter i 10 minuter

  • 1 PC, 1 clean, 1 PP, 2 jerk 45 kg
A2. Ojämna minuter i 10 minuter
  • 1 PU
Plättlätt A1, seg A2 = fick ta lite fart där.


B1. Snatch deadlift 47,5 kg x3x3, paus precis under knä 4 sekunder, rumpan bakåt och lyft upp bröstet.
B2. Dips 3 set om 3 reps

Förvånad över att dipsen gick så bra med tanke på min extrema träningsvärk i triceps....


C. 3 varv på tid av:

  • 10 sittande handelpress m lillfingrar framåt 21X1
  • 5 liggande rodd
  • Hollow handstående m näsa mot vägg 10 sekunder
  • 30 sekunder hollow på golv
Så löjligt trångt nuförtiden på Liljeholmen. Jag som var så glad över den nya ytan men det visar sig att det är folk på varenda kvadratmeter, vet inte hur det gick till. Ett gäng packade sillar. Hittade ett litet hörn för detta till slut. Missade klocka men körde på utan paus.

tisdag 18 februari 2014

60

Pt-timme med mycket bra start i dag!

Först C&J-träning. Fokus på nya jerk- tekniken där jag ska lägga stången i handen och trycka in den mot halsen med triceps, halv frontsquat och sen stöt. Jobbade upp vikten och....DÄR satte jag PR på 60 kg! Kändes riktigt bra och tveklöst dessutom :-)

Jag gjorde två försök på att vända 63 kg men fick inte till det. Får upp vikten med avslutar inte. Snart. Sen tre ettor på 55 kg som avslutning. "Som papper" sa David. Jag håller med!

Ryckteknik med lätt stång - drag och hängstyrkeryck. Svårt som vanligt. 

10 minuter OTM 10 kalorier på airdyne-cykelhelvetet. J-vla skit....jag la ner efter sex varv trots en skrikande PT i örat.

Fick i stället avsluta med 5 minuter OTM av 5 thrusters 25 kg/5 laterala burpees. Inga triceps eller lår kvar = det var mer att kräla ner och upp än något hoppande att tala om. Ingen som tittade skulle kunna lista ut att det var burpees som pågick.

Ändå sitter jag nu här slut som ett äppelskrutt.

söndag 16 februari 2014

Bättre rakt igenom

Dagens pass gick oväntat bra i alla delar. Ovanlig och bra känsla :-) senast kört 4 februari:

A1. Jämna minuter i 10 min
  • 1 pullup
A2. Ojämna minuter i 10 min
  • 5 frontsquats 35 kg från 60 cm höjd
Otroligt - fem rena pullups. Utan tvekan. Frontsquats gick också riktigt bra. Utrymme och rätt grejer för detta finns på Sats Medis vet jag nu.

B. E2M i 10 minuter
  • Frontrackade stepups 15 cm, håll 2 sek i topp, 20 kg 10/10
  • 5 latsdrag, pronerat grepp, 40 kg
Förbättringar här märks till exempel genom att det inte var några problem att hålla tiden vilket varit i princip omöjligt tidigare. Och när jag inte vobblade så mycket med balansen blev det i stället mycket jobbigare i låren.

C. OTM till fail
  • 5 burpees
  • 5 gobletsquats 16 kg
  • 5 svingar 16 kg
15 varv - tjoho!!

lördag 15 februari 2014

Bra och dåligt tryck

Jag vill verkligen jobba på min pissiga inställning till flåsträning. Börjar med att se till att få in ett intervallpass i veckan! Efter en drink och två glas vin i går har jag känt mig superbakis vilket till exempel yttrade sig så att jag mindre än två timmar innan träningen inte kunde motstå att trycka i mig en semla - visserligen glutenfri men...

10 varv:
60 sek rodd under 1:55
60 sek vila
60 sek löpning 12 km/h
60 sek vila

Bra i dag att jag höll tempot vilket jag inte gjort de senaste två gångerna. Märkte stor skillnad i trycket i rodden de sista varven. Nöjd. Men när jag trycker lite på hälsenorna känns de ömma, lite orolig över att jag inte håller för löpningen. Kanske inte ska köra detta med barfotaskorna?

Efter passet lite illamående, förmodligen semlan som spökade.