tisdag 31 juli 2012

Riktig träning igen

Ojojoj, tappade totalt bort träningen när det blev fint väder. Jag hade planer på att gå till gymet i söndags men hela kroppen skrek "lägg dig på bryggan i stället" så då gjorde jag det. Med en pt-timme både tisdag och fredag denna vecka kände jag mig ändå rätt säker på att jag skulle bli upplockad på banan igen...

Clean&jerks
  1. Djupa frivändningar med split jerks. Innan jag kom upp till 55 gick det superbra! Har nog aldrig fått så bra feedback på dessa tidigare. Kul att fokuseringen ger resultat. Meeen på 55 blir det styrkefrivändning, fortsätter sen av någon anledning ner i en frontböj som tar kraften ur mig. Jerken misslyckad. Några försök på 57,5 varav ett par riktigt bra sådana. 
  2. På minuten i tre minuter 5 touch-and-go C&J 40 kg. Snart dags för Grace igen.

Pullups
  1. 3x2 med assistans. Trodde återigen att jag skulle sätta den första. Skyller på semesterkilon...blir ju nästan som viktade, eller?
  2. Avslut med tre där jag hoppade upp, gick ner till 90 grader och drog mig upp. Det är ungefär där det tar stopp så jag ska träna på det framöver.

Till sist tre varv av;
  • 200 meters löpning
  • 1 wallclimb
  • 10 svingar 20 kg
Tiden strax över sex minuter. Löpningen kändes tyvärr i hälsenan, den är fortfarande arg efter min långa skogstur förra veckan. I övrigt gick det kanon.


fredag 27 juli 2012

Fredag i Hjortnäs

Dagens pass;

A: Gräsklippning ca 1,5 timme.

B: Rörlighet ca 15 minuter.

C: Amrap 10 minuter av;

10 armhävningar
30 dubbelhopp
20 knäböj

Efter varv två ändrade jag två saker;

Vänsterhälen behöver vila så jag skippade hopprepet och körde 15 situps i stället.
Bromsarna nere vid vattnet var så aggressiva att jag fick flytta upp till huset.

Det resulterade i att tidtagningen totalhavererade men jag körde fem eller sex varv...minns inte ens!

Inte särskilt mycket crossfit över mig just nu :-) men jag passade på att köra vristövningar när jag stod och väntade utanför Allans sport i Leksand i går, det var väl seriöst?

Skål
Malin

onsdag 25 juli 2012

Skogen är stor

Nu är jag i Dalarna. Jag gillar att köra lite olika löparspår och i dag var planen att springa 5 km i Rättvik. Vilket jag gjorde - and then some...vet inte vad jag ska skylla på men det fanns iaf fler än en röd markering och jag var tydligen inte helt konsekvent med vilken jag valde så det slutade med att jag var ute och sprang i drygt 75 minuter! Oavbrutet dessutom med undantag för några förvirrade vägvalsstopp där jag var tvungen att fundera lite. På så vis är jag rätt nöjd - tveksamt om vänster hälsena blir lika nöjd. Det får tiden utvisa.

Under tiden jag var därute och försökte leta mig tillbaka blev syrran orolig och det ringdes räddningstjänsten. Såhär i efterhand är jag mycket lättad och tacksam att jag dök upp under samtalet så att en större insats kunde undvikas...till saken hör att jag har en historik av att springa vilse sedan jag som 14-åring sprang bort mig i Rocklundaskogen i Västerås. Den gången hann jag tillbaka först efter att polisen och halva grannskapet ryckt ut...

Det där med GPS kanske är en ganska god idé ändå?

:-)


måndag 23 juli 2012

SnigelMalle

Träning på Nordic med David:

  • Pressar upp till 37,5 - lätt. Försök på 40. Miss. Men i dag kändes 40 långt ifrån omöjligt. Det tar sig.
  • Jerks upp till 60 kg. Lätt. Försök på 65. Miss. Framför allt pga att jag tvekade och tänkte att det var tungt. Borde inte kännas så när 5 kg mindre var så lätt.

Mitt max på press är 37,5 och på split jerk 61 - när dessa vikter känns lätta är det ju nästan löjligt att jag inte ökar...min utveckling går sååå lååångsamt.


OTM i 10 minuter, varva mellan;
  • 5 frontsquats 40 kg
  • 2 pullups med assistans
Frontsquats är näst intill en naturlig rörelse nuförtiden. I mina lyftarskor alltså. Första pullupen hade jag nästan. Snart så är jag där igen. Även här går utvecklingen extremt långsamt. Jag kanske är en snigel?


Avslutade med 4 varv av:
  • 20 sek Power cleans (35 kg?) 
  • 10 sek vila
  • 20 sek laterala burpees
  • 10 sek vila
  • 20 sek dubbelhopp
  • 10 sek vila

Vila 2 minuter mellan varv 2 och 3.

Resultat
  • Power cleans: 7/7/8/8
  • Burpees: 6/6/6/6
  • DU´s: 24/15/21/0 (!)

Fortsatte direkt från träningen till köttätande på Texas Longhorn. Förutom ölen, och pecanpajen jag fick till efterrätt, en ganska bra förutsättning för återhämtning :-) i morgon går bilen till Dalarna, nästa gymtid blir tidigast i helgen. Men lite löpning och sånt ska jag nog lyckas peta in.

söndag 22 juli 2012

Intervallträning!

I dag var det en kortare träning - intervallpass på Zinken:

"8x200 m snabba lopp med bra teknik, försök att komma under 50 sek på alla. Vila 3 min"

Tiden för loppen mellan 31 och 41 sekunder. Hmmm, borde det inte tagit längre tid? Jomenvisst...banan är ju bara 380 meter lång...

Började och avslutade med att jogga upp och ner ett par varv. Det här var kul!

Träffade också på ett av våra OS-hopp, handbollsspelaren Matilda Boson, sjukt peppad och taggad inför morgondagens avresa till London. Hon såg stark ut :-)

lördag 21 juli 2012

Till gymet en sväng

Det blir lite långt mellan gymbesöken såhär på sommaren,  i dag en repetition av passet från 3 juli:

A. OTM (på minuten) i 10 minuter 3 djupa clean 42,5 kg.
Började med en ökning till 42,5 kg och gick ner till 40 de sista fem minutrarna. Dekadensen från veckan innan som ställde till det förmodligen. Men jag är riktigt nöjd med tekniken.

B. Hollow hold i räcke AMSAPx3 vila 1min
30-40 sekunder per varv.

C.3min AMRAPx3

  • 4 hantelpress 11kgx2
  • 6 marklyft 60kg
  • 8 Boxhopp 60cm nedkliv
Vila 3min. Resultat:
  • 2 varv+4 hantelpress+3 marklyft
  • 2 varv+4 hantelpress+5 marklyft
  • 2 varv+4 hantelpress+2 marklyft. 
Inte alls lika bra som sist. Det var boxhoppen som tog tid i dag, noll explosivitet kombinerat med lite huvudsnurr efter marklyften.  Men ökade hantlarna från 10 till 11 kg.

Hej då

fredag 20 juli 2012

Semesterträning

Lyckades åstadkomma lite sporadisk träning på Yxlan innan semestern kickade in;

Lördag
  • Löpning ca 5,8 km
Jobbar på att träna min löpteknik, bland annat för att hälen inte ska börja bråka med mig igen. Använder pulsklockan och låg ungefär vid 152 i puls i snitt. Kändes ganska bekvämt.

Måndag
  • Repetition av lördagspasset. Med samma puls men sämre känsla. Något längre tid tog det också. Hade tänkt köra intervaller och burpees men jag satte stopp på det iom ihärdigt regnande...
Tisdag

Kort cirkel, amrap 10 minuter av;
  • 10 armhävningar
  • 30 DU´s
  • 20 knäböj
Resultat 5 varv + 4 armhävningar. Hoppade verkligen som en kratta. Armhävningarna gav grym träningsvärk.

Sen blev det ju så fint väder! Och all tanke på träning försvann med det. Hade definitivt planerat mer men bestämde mig för att slappa loss resten av vistelsen på ön. Lite öl på bryggan, sommardrinkar och sånt där måste man ju tillåta sig ibland. På´t igen i morgon :-)