Alltså, det har varit så tråkiga grejer att dokumentera att inget skrivits på fyra veckor!
Såklart minns jag knappt vad timmen med David innehöll för nästan fyra veckor sedan. Det var säkert ett bra pass :-)
Sen gick det lite utför. Jag fick samma vecka ganska ont i höger axel som gjorde att jag inte kunde ha stången i OHS-position. Och samtidigt ganska ont i ländryggen.
Så jag har försökt att anpassa träningen men det har blivit ganska begränsat får jag säga. Gjort delar av mina pass, de som funkat, och ibland gjort saker jag känt efteråt att jag inte borde.
Alldeles för sent tog jag tag i någon behandling = i fredags en 80 minuters massage av en person som typ aldrig sett en så spänd rygg verkade det som eftersom det var där han höll sig i 80 minuter, plus en del i högerarmen. Det kändes väldigt mycket bättre efter det så i lördags gjorde jag mitt första hela pass på en månad (”snatchpasset”) utan skalning - YEAH!
Natten till i söndags hade jag sen ont i ryggen så jag vaknade när jag försökte vända mig. Det gick över hyfsat men i dag hade jag en naprapattid bokad så hon kollade lite på både rygg och axel. Och i morgon är det träning med David igen som är åter från semester. Schyrre.
Förutom det har jag cyklat som f-n. Snart vår!
måndag 12 mars 2018
söndag 11 februari 2018
Två bra pass
Det har tagit ett tag för magen att bli bra men nu till helgen känner jag mig som vanligt igen. Vilade tisdag, onsdag och torsdag.
Fredag - snatchpasset
Det gick bra hela vägen, det väldigt konstiga var att jag cyklade på ca 78 varje varv mot att jag tidigare knappt orkat upp i över 72. Tror att de smort upp cykeln, det kändes alldeles för lätt ju!
I dag, söndag - C&J-passet
A-delen samma som förra gången men tog 2,5 minut per varv = 5 varv av 1 PC + 1 Clean, vila en minut, 3 push jerk bakom nacken, vila en minut. Vändningarna lätta och bra. PJ gick bättre än senast, bara en totalt som inte blev bra - men plockar av 5 kg till dessa så det blir 40 kg.
För tre veckor sedan tog sista delen 14:17 och i dag tog det 13:15. Yes! Jag är slut som en trasa och det känns som att jag tränat på riktigt för första gången på länge (vilket nog är sant).
Det jag tänker är att jag varit omotiverad att träna helt enkelt för att jag inte varit riktigt frisk och nu när jag är det är det ju kul ju. Det tråkiga just nu är att jag inte lyckats få in en enda cykling på två veckor. Och att det kommer att funka max en gång nästa vecka. Men det kommer väl bättre cykelveckor.
Fredag - snatchpasset
Det gick bra hela vägen, det väldigt konstiga var att jag cyklade på ca 78 varje varv mot att jag tidigare knappt orkat upp i över 72. Tror att de smort upp cykeln, det kändes alldeles för lätt ju!
I dag, söndag - C&J-passet
A-delen samma som förra gången men tog 2,5 minut per varv = 5 varv av 1 PC + 1 Clean, vila en minut, 3 push jerk bakom nacken, vila en minut. Vändningarna lätta och bra. PJ gick bättre än senast, bara en totalt som inte blev bra - men plockar av 5 kg till dessa så det blir 40 kg.
För tre veckor sedan tog sista delen 14:17 och i dag tog det 13:15. Yes! Jag är slut som en trasa och det känns som att jag tränat på riktigt för första gången på länge (vilket nog är sant).
Det jag tänker är att jag varit omotiverad att träna helt enkelt för att jag inte varit riktigt frisk och nu när jag är det är det ju kul ju. Det tråkiga just nu är att jag inte lyckats få in en enda cykling på två veckor. Och att det kommer att funka max en gång nästa vecka. Men det kommer väl bättre cykelveckor.
måndag 5 februari 2018
Ryckträning
Ett bra sätt att komma på plan igen är att träffa sin coach. Så det gjorde jag i dag. Första ”riktiga” träningen på över en vecka, äntligen!
Uppvärmning med OHS för att hitta positionen.
Snatch balance! Upp till treor på 35 kg. Eller, det kanske bara var en hel trea på den vikten som blev godkänd men men. Vad hade jag svårt för? Att få kraft/använda benen i pushen, att låsa ut med power, att inte falla framåt. Om man ska sammanfatta. Minns att jag haft den här övningen för några år sen men känner mig, trots svårigheterna i dag, ganska säker på att den är snyggare nu när jag fått mer rörlighet.
Hang snatch! Yep. Riktiga sittryck börjar man träna på nu. 25 kg visserligen men hela vägen ner i sitt med förmågan att gå ner någorlunda korrekt är ju ett verkligt framsteg. Mitt stora problem här är att jag f-n inte använder benen här heller! Såklart får man upp en 25-kilosstång på det viset men det tar ju stopp ganska snart.
4 varv av:
10 frontrackade utfallssteg bakåt
5 knäböj
25 kg/30 kg/35 kg/35 kg
Och nu berättar min Apple Watch att jag har tränat 16 minuter i dag. ???????? Den klockan har i alla fall alldeles säkert aldrig tränat med skivstänger om den drar den slutsatsen.
Uppvärmning med OHS för att hitta positionen.
Snatch balance! Upp till treor på 35 kg. Eller, det kanske bara var en hel trea på den vikten som blev godkänd men men. Vad hade jag svårt för? Att få kraft/använda benen i pushen, att låsa ut med power, att inte falla framåt. Om man ska sammanfatta. Minns att jag haft den här övningen för några år sen men känner mig, trots svårigheterna i dag, ganska säker på att den är snyggare nu när jag fått mer rörlighet.
Hang snatch! Yep. Riktiga sittryck börjar man träna på nu. 25 kg visserligen men hela vägen ner i sitt med förmågan att gå ner någorlunda korrekt är ju ett verkligt framsteg. Mitt stora problem här är att jag f-n inte använder benen här heller! Såklart får man upp en 25-kilosstång på det viset men det tar ju stopp ganska snart.
4 varv av:
10 frontrackade utfallssteg bakåt
5 knäböj
25 kg/30 kg/35 kg/35 kg
Och nu berättar min Apple Watch att jag har tränat 16 minuter i dag. ???????? Den klockan har i alla fall alldeles säkert aldrig tränat med skivstänger om den drar den slutsatsen.
söndag 4 februari 2018
Två veckor av väldigt lite
Förra veckans träning först då:
Tisdag 23/1 Davidträning:
Ja, hur ska jag komma ihåg när det dröjer så länge tills jag skriver? Såklart var det mest push jerks, bakom nacken. Funkar bra ibland, fegar på högre vikter. Men blir bättre!
Sen jobbgrejer och konferens så det blev inte någon träning förräns till helgen. Då körde jag lördag och söndag, ett av varje av mina pass.
Veckans träning:
På söndagen åkte jag på jobbresa söndag-torsdag. Hade såklart kollat upp att det fanns ett litet gym på hotellet och satte klockan på onsdagen för att köra. Men jag sov knappt den natten alls eftersom jag i stället åkte på någon typ av maginfluensa som jag fortfarande försöker repa mig ifrån. Hade tänkt att träna i går men det gick inte. I dag tog jag mig iaf till gymet men så mycket träning blev det inte. Stretchade lår och axlar, gjorde lite hantelträning och så. Mest för att inte kroppen ska bli überchockad i morgon när jag har pt-timme.
Veckans ord är iaf inte stark.
Tisdag 23/1 Davidträning:
Ja, hur ska jag komma ihåg när det dröjer så länge tills jag skriver? Såklart var det mest push jerks, bakom nacken. Funkar bra ibland, fegar på högre vikter. Men blir bättre!
Sen jobbgrejer och konferens så det blev inte någon träning förräns till helgen. Då körde jag lördag och söndag, ett av varje av mina pass.
Veckans träning:
På söndagen åkte jag på jobbresa söndag-torsdag. Hade såklart kollat upp att det fanns ett litet gym på hotellet och satte klockan på onsdagen för att köra. Men jag sov knappt den natten alls eftersom jag i stället åkte på någon typ av maginfluensa som jag fortfarande försöker repa mig ifrån. Hade tänkt att träna i går men det gick inte. I dag tog jag mig iaf till gymet men så mycket träning blev det inte. Stretchade lår och axlar, gjorde lite hantelträning och så. Mest för att inte kroppen ska bli überchockad i morgon när jag har pt-timme.
Veckans ord är iaf inte stark.
söndag 21 januari 2018
Veckans träning
Startade veckan med en måndagstimme med David.
Clean från bockar. Mycket svårt.
Väldigt mycket träning på att push jerka. Mest bakom nacken eftersom det är det som funkar någorlunda. Rätt tänk var när D sa att jag skulle fortsätta nedåt efter jerken, jag liksom låser mig. Men då gick det ganska bra. Fast frontrackat, njae....
Sidoplanka, hantlar och sånt.
Och sen, det värsta...6 minuter på Assault bike, max antal kalorier. Ville lägga av efter cirka en minut men David tyckte att det var en dålig idé. Till slut gick det ju. Kom upp i 70. Betyder något först när jag testar igen.
Onsdag - typ halva C&J-passet pga tidsbrist.
Fredag - hela (!) snatchpasset!
Söndag - hela (!!) C&J-passet!! Men gjorde A-delen så här: först pc och clean, sen tre pj bakom nacken. Det krävde tillräcklig koncentration bara det så jag höll mig bakom huvudet. Känns som att detta är årets utmaning! Totalsvag i armhävningarna. Och sista delen tog 14:17 mot 15:50 första gången så det var ju iaf bättre men magen höll inte i dag, sista varvet fick jag böja på knäna.
Min applewatch säger att jag har tränat 86 minuter i dag och, förutom dagens träning, gått 10,5 kilometer :-)
Clean från bockar. Mycket svårt.
Väldigt mycket träning på att push jerka. Mest bakom nacken eftersom det är det som funkar någorlunda. Rätt tänk var när D sa att jag skulle fortsätta nedåt efter jerken, jag liksom låser mig. Men då gick det ganska bra. Fast frontrackat, njae....
Sidoplanka, hantlar och sånt.
Och sen, det värsta...6 minuter på Assault bike, max antal kalorier. Ville lägga av efter cirka en minut men David tyckte att det var en dålig idé. Till slut gick det ju. Kom upp i 70. Betyder något först när jag testar igen.
Onsdag - typ halva C&J-passet pga tidsbrist.
Fredag - hela (!) snatchpasset!
Söndag - hela (!!) C&J-passet!! Men gjorde A-delen så här: först pc och clean, sen tre pj bakom nacken. Det krävde tillräcklig koncentration bara det så jag höll mig bakom huvudet. Känns som att detta är årets utmaning! Totalsvag i armhävningarna. Och sista delen tog 14:17 mot 15:50 första gången så det var ju iaf bättre men magen höll inte i dag, sista varvet fick jag böja på knäna.
Min applewatch säger att jag har tränat 86 minuter i dag och, förutom dagens träning, gått 10,5 kilometer :-)
söndag 14 januari 2018
Startar året med en dipp
Jag skulle inte ha uttryckt mig som jag gjorde i förra inlägget, det straffade sig direkt!
Passet med David 2 januari drog jag till något i ländryggen när jag körde marklyft. En tvåa på 95 kg, den första ”lätt”, den första kändes (och såg tydligen ut som) ok i starten men sen hände något så jag fick bryta. Trodde att det bara var något tillfälligt men blev riktigt illa.
Första dagarna kunde jag knappt ta på mig strumporna men nu några behandlingar senare så börjar jag bli ok.
Tränat väldigt lätt, första riktiga passet med lite ansträngning var med David i tisdags. Då blev det bland annat OHS, jerks, dips och sidoplanka.
I torsdags C&J-passet men fixade varken C eller D (gjorde bara 3x30 sek hollow).
I dag, söndag, snatch-passet, körde faktiskt hela passet. Har lite värk i ländryggen och ont i bröstryggen (?) men tog det lugnt.
Det blir såklart bättre snart. Gläder mig åt den, hittills, milda vintern så jag kan cykla nästan dagligen!
Passet med David 2 januari drog jag till något i ländryggen när jag körde marklyft. En tvåa på 95 kg, den första ”lätt”, den första kändes (och såg tydligen ut som) ok i starten men sen hände något så jag fick bryta. Trodde att det bara var något tillfälligt men blev riktigt illa.
Första dagarna kunde jag knappt ta på mig strumporna men nu några behandlingar senare så börjar jag bli ok.
Tränat väldigt lätt, första riktiga passet med lite ansträngning var med David i tisdags. Då blev det bland annat OHS, jerks, dips och sidoplanka.
I torsdags C&J-passet men fixade varken C eller D (gjorde bara 3x30 sek hollow).
I dag, söndag, snatch-passet, körde faktiskt hela passet. Har lite värk i ländryggen och ont i bröstryggen (?) men tog det lugnt.
Det blir såklart bättre snart. Gläder mig åt den, hittills, milda vintern så jag kan cykla nästan dagligen!
måndag 1 januari 2018
Gott, starkt och helt nytt år!?!
I torsdags genomgång av nytt pass nr 2. I teorin helt vanliga rörelser var i praktiken ”helt” omöjliga. Till exempel att push pressa. Och att front squatta. Mina knän vill åka framåt i stället för att böja på sig och att rumpan åker bakåt för att sammanfatta. Och nu när jag börjat känna mig stark i armhävningar ska jag börja göra dem med breddade armbågar i stället för smala och då orkar jag knappt fyra. Det är väl så här man utvecklas :-)
Så i går körde jag det nya passet själv:
A.E2M i 10 min
1 PC + 1 PJ + 1 Clean + 1 PJ 45 kg.
Stå brett, bak med rumpan samtidigt som du böjer benen, sitt bak djupt i en knäböj.
Gick under förväntan. Det var så länge sen mina ”C&J-pass” faktiskt innehöll en C&J (haha) så det var mycket orutin. Missade den första push jerken (vilket säkert var bra). Inget i push jerken kändes naturligt det här passet heller.
B.E3M i 12 min
4 back squat + 4 front squat (lugnt ned, håll fram armbågarna upp i back squat, brett grepp, bred stance, bak med rumpa och böj knäna 45 kg).
20-30 sek CTB-hang, känn aktivering mellan skulderblad, pusha inte sekunder här, håll dig på 20 sekunder ett tag, sänk dig långsamt ned håll 10 sekunder till i botten.
Det som funkade bra var back squats och häng. Front squats svåra med breda greppet och få bak rumpan. J-vla miffo...
C. E3M i 9 min
5/5 step ups utan att nudda golv, börja med höger ben
4 armhävningar
Svaaaag i armhävningarna!!! Men snart stark?
D. 5 varv på tid av:
10 utfall framåt 10 kg hantel bakom huvudet på rak vänster arm, knät får ej röra sig framåt.
15 svingar, spända lår och rumpa 20 kg
30 sekunder hollow
10 utfall framåt 10 kg hantel bakom huvudet på rak höger arm, knät får ej röra sig framåt.
30 sekunder superman hold, fötter ihop, raka armar framåt, skulderblad ihop, pannan i golv.
Matade igenom lugnt. Tog 15:50 och tror att det finns en hel del att kapa. Utfallen lättare än väntat balansmässigt. Jag hade iaf registrerat att pannan skulle vara i golvet såg jag senare på dagen eftersom jag hade ett stort rött märke mitt i pannan :-)
Glad att jag hejdade mig när jag efter sommaren hade ont på hundra stället och släppte gruppträningen till förmån för egen programmering. Så schysst att börja 2018 utan ont!
Gott, starkt och helt nytt år!!
Så i går körde jag det nya passet själv:
A.E2M i 10 min
1 PC + 1 PJ + 1 Clean + 1 PJ 45 kg.
Stå brett, bak med rumpan samtidigt som du böjer benen, sitt bak djupt i en knäböj.
Gick under förväntan. Det var så länge sen mina ”C&J-pass” faktiskt innehöll en C&J (haha) så det var mycket orutin. Missade den första push jerken (vilket säkert var bra). Inget i push jerken kändes naturligt det här passet heller.
B.E3M i 12 min
4 back squat + 4 front squat (lugnt ned, håll fram armbågarna upp i back squat, brett grepp, bred stance, bak med rumpa och böj knäna 45 kg).
20-30 sek CTB-hang, känn aktivering mellan skulderblad, pusha inte sekunder här, håll dig på 20 sekunder ett tag, sänk dig långsamt ned håll 10 sekunder till i botten.
Det som funkade bra var back squats och häng. Front squats svåra med breda greppet och få bak rumpan. J-vla miffo...
C. E3M i 9 min
5/5 step ups utan att nudda golv, börja med höger ben
4 armhävningar
Svaaaag i armhävningarna!!! Men snart stark?
D. 5 varv på tid av:
10 utfall framåt 10 kg hantel bakom huvudet på rak vänster arm, knät får ej röra sig framåt.
15 svingar, spända lår och rumpa 20 kg
30 sekunder hollow
10 utfall framåt 10 kg hantel bakom huvudet på rak höger arm, knät får ej röra sig framåt.
30 sekunder superman hold, fötter ihop, raka armar framåt, skulderblad ihop, pannan i golv.
Matade igenom lugnt. Tog 15:50 och tror att det finns en hel del att kapa. Utfallen lättare än väntat balansmässigt. Jag hade iaf registrerat att pannan skulle vara i golvet såg jag senare på dagen eftersom jag hade ett stort rött märke mitt i pannan :-)
Glad att jag hejdade mig när jag efter sommaren hade ont på hundra stället och släppte gruppträningen till förmån för egen programmering. Så schysst att börja 2018 utan ont!
Gott, starkt och helt nytt år!!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)