tisdag 5 december 2017

Halvsjuk och halvtränad

Blev så löjligt förkyld att jag var tvungen att jobba hemifrån i går med nässpray o dyl. Men redan i dag vände det, inte så att jag är frisk men visst gick det att få till en lugn och försiktig timme med David:

Hängryck på 25 kg:
5 x 1 ryckdrag/1 ryck/1 ryckdrag/1 ryck
Fortsätt dra längs med magen, dra klart, ha inte så bråttom...

Upphöjda mark:
5x55
5x65
3x75
3x85
2x93
Tvåan på 93 kändes lättare än förra veckans tvåa på 90, oväntat bra resultat med tanke på dagsformen. Sen körde jag vanliga mark, en på 90 kändes väldigt tung men då hade jag ju kört en del innan då.

Köttbullehäng, armstretch och köttbulleövning på rygg på bänk fick avsluta.

Och fortfarande på bättringsvägen så det var helt rätt att inte skippa träning i dag!

söndag 3 december 2017

Förkylt slut på veckan

Tisdagens David-träning:

Hängvändningar och stötar upp till...50? Allt kändes svårt och ovant som om jag lärde allt från nytt. Ännu värre var det när jag skulle vända från golvet, kunde inget alls typ, drog inte klart och allt det där...

Upphöjda marklyft, en tvåa på 90 (det var väl inte 95?). Första gick bra och andra tappade jag typ allt fast den kom upp.

Svårt att komma ihåg när jag är så sen med att skriva. Planka varvat med häng i räcke med knäuppdragningar där det känns som att magen inte orkar något alls. Men du hade rätt i att träningsvärken inte blev lika illa denna vecka David.

Tränade också på onsdag eftersom jag var borta torsdag-fredag. Körde ”ryckpasset” men var så ur form att jag inte gjorde någon 20-minuters med cykel/hollow/häng.

Det var kanske redan i onsdags jag började bli dålig, vet inte. Vaknade i går, lördag, och kände mig superrisig men ibland blir det ju bra av träning? Så jag körde ett soft styrkepass utan flås = första delarna från C&J-passet med knäböj på 45, utfall/häng med 30 kg-stång, hantlar och sen avslutade jag med fem varv av 8 armhävningar, 30 sek hollow, 30 sek häng m start OTM.

I dag sämre än sämst, tokigt förkyld men ska kravla mig till det bokade julbordet på riksarkivet ändå eftersom det f-n är stans bästa :-)
                                                

måndag 27 november 2017

Schysst måndag

I dag körde jag ”clean and jerk-passet”. Gick bättre än väntat = bra.

Knäböjarna på 45 kg

Utfallsstegen på 30 kg
Häng i 3x30 sek

Hantlar 3 kg och 6 kg på bicepscurlen

Sista 10-minuters fick jag till 8 burpees på sista varvet, två fler än sist och bara två till från 5 hela varv :-)

lördag 25 november 2017

Veckans pass

Mycket på jobbet med övernattningar och grejer innan jul så den här veckan fick jag inte till mer än tre träningar:

Tisdag, träning med David:

  • Ryckträning, ryckdrag och sittryck på 30 kg. Alltså, 30 kg känns tungt när det gäller ryck eftersom jag är ovan, orutinerad och inte har så fantastisk teknik - men: bara det att göra fulla ryck känns ju som en sån framgång så det här var ju tokigt bra! Mitt svåraste är att dra klart, jag måste ta mig förbi höften...
  • Upphöjda marklyft, avslut med en trea på 85 kg som nästan kändes omöjlig men gick.
  • Enbensböj på låda med foten bakom lådan och nästan ner i backen. 4/4 per ben som alternativ till mina bulgarian. Varvat med häng i räcke och dra upp knäna mot bröstet med m y c k e t hjälp av David. Det där med att jag blivit starkare i magen känns ju som att jag skulle hållit för mig själv efter denna förnedringsövning. ”Bli som en köttbulle” upprepade David men det var nog få som skulle liknat mig vid det. Jag fick i alla fall extremt ont i magmusklerna efteråt :-)


Onsdag, c&j-passet
Backsquaten på 45 kg, utfallsstegen med 30 kg, hantlarna med 3 resp 6 kg. Sista woden med svingar och armhävningar var jag så säker på att jag skulle klara fem hela varv ända till sista varven när armarna bara dog. Missade flera gånger och fick till slut stanna på 6 armhävningar varv fem.

Lördag, snatch-passet
Låg form, dålig ork, den sista 20-minutersdelen med cyklingen var jobbigare än tidigare. Fick gå ner i tempo de sista fyra cyklingarna och hade ändå ont i benen (!!). Men jag har bara cyklat en dag den här veckan så det kanske påverkar. Bytte ut bulgarian mot 4/4 enbensböj som i tisdags E2M i 10. Det gick bra till ungefär hälften, måste foka så extremt mycket för att klara av det. När jag gör det så går det ju.

söndag 19 november 2017

Söndagsträning

I går vilade jag mig i form och tittade på andra som lyfte på riktigt i SM-kvalet i Upplands Väsby. Kul. Bättre form i dag, förkylningen börjar vända och jag körde ”snatchpasset”:

A: E3M i 9 min: 5xOHS 30 kg, 3 sek i botten.

Första varvet vobbligt men när jag skärpte mig gick det bra. Tycker att det är kul att jag kommer ner i botten och att jag kan tänka på detaljer utan panikkänsla :-)

B: E3M i 9 min: 5 hängande ryckdrag 35 kg.

Den del som är svårast som vanligt. Men gick hyfsat. 

C: E2M i 9 min: 10 bulgarian split squats per ben m 5 kg hantel.

D: OTM i 20 min:

30 sek assault bike +70 rpm
30 sek hollow Holms
30 sek assault bike +70rpm
30 sek häng, supinerat grepp, sänkta axlar

Märkbart låg förmåga, lyckades inte ens hålla mig över 70 alla varv (!!) utan de sista 2-3 landade jag under de sista tio sekunderna. Men är starkare i magen än förut (yay!). 

fredag 17 november 2017

En vecka till

Alltså, det känns lite omotiverat att blogga när jag bara kör samma pass - även om det verkligen känns bättre för varje vecka. Jag blir bättre, mer rörlig och har mindre ont under tiden som det känns som att ”jag inte tränar”. Coolt.

Tränade mina baspass söndag och måndag, sen Davidträning i tisdags. Kommer knappt ihåg vad vi gjorde nu. Men det var vändningar och stötar på 45 om jag minns rätt. Och upphöjda mark på 80. Sidoplanka med hantellyft och häng med knälyft. David konstaterade att jag var hel igen :-)

I går, torsdag, ”cleanandjerkpasset”. Helt ur form, hade cyklat ganska mycket innan på barmark med dubbar så det påverkade säkert. Men körde knäböjen på 45 kg och utfallen på 30. Orkade inte med den sista delen med svingar och armhävningar, jag har något i kroppen.

I dag tog jag bilen till jobbet, täppt hela dagen så jag vilar lite. I morgon tänkte jag tiltta på andra som lyfter tyngre än jag!

torsdag 9 november 2017

Jetlag igen och nystart

I Tokyo lyckades jag få till fyra 20-minutersträningar med armhävningar, spänsthopp, knäböj, hollow och utfallssteg.

Kom hem i tisdags kväll och i dag fick jag träna med David. Ganska lugn start men/och kul att komma igång igen. Kroppen känns bra förutom vänstra (!) hälen men det är kanske inte så konstigt efter att ha gått nästan 15 km per dag på semestern. Det blir nog bra snart.

Ryckträning, teknik med endast stången. Min rörlighet har blivit bättre med de två baspars jag kört de senaste veckorna så i dag fick jag gå ända ner i botten i böjen! Det tycker jag var ett riktigt framgångstecken. Variationer på ryckdrag/ryck där det mesta handlade om att dra klart med armbågarna i rycket.

Marklyft, upphöjda. Jag har ju blivit lovad att jag ska ta nytt rekord i det så nu börjar vi. Just i dag inte så många men iaf en trea på 85 kg som kändes väldigt tung men det var ju också väldigt länge sen jag körde mark.

Enbensböj från låda, ena benet utanför/bakom med tårna nedåt, tre varv med tre per ben, hjälp till med armarna på vägen upp. Svårt men ok.

Sidoplanka med hantellyft, tre varv med tre lyft per sida.

Avslutade med att hänga ut lite i räcket.

Cyklade hem, också härligt att få cykla igen! I dag blev det drygt två sköna mil.