måndag 12 januari 2015

Kanske onödig träning

Så illa. Känner mig långt ifrån på topp fysiskt men kunde inte låta bli att gå till gymet eftersom jag är liiivrädd att tappa styrka. Kondition inte lika mycket, det går lättare att ta igen inbillar jag mig. Men det är långt ifrån säkert att dagens träning förde mig framåt:

E2M i 10 min:

  • 3 FS 55 kg
  • 6 utfallshopp
  • 1 pullup

Godkänt med tvekan.

E2M i 10 min

  • 5 PP
  • 30 sekunders häng i räcke
Vikten på push press skulle vara 47,5 men orkade i_n_g_e_n_t_i_n_g så jag bytte ner mig till teknik på 40 kg i stället. 

Så om min strategi lyckades har jag iaf bibehållt styrka i böj och pullups. Annars vete fan om det gav nåt. 

Längtar tills på söndag. Då är det invigning på mitt nya gym. Mitt andra nya gym vill säga - från i dag är jag också medlem på Puls&träning i det hus jag jobbar. Där är planen att jag ska foka på kondition så nu har jag letat upp ett gäng gamla roddpass i gömmorna.


lördag 10 januari 2015

Mellanträning

Antingen är jag på väg att bli sjuk eller så är jag bara helt slut efter att ha behövt jobba tre dagar efter lång ledighet. Ont i både huvudet och magen men körde lite styrka för att testa:

E2M i 10 min

  • 1 PC, 1 Clean, 1 Jerk 57,5 kg

Klarade alla vändningar men de djupa med riktigt dålig teknik. Två av fyra stötar med efterpress och den sista gjorde jag inte ens. Vill inte riska axlarna när tekniken och kraften är borta.

E2M i 10 min

  • 5 knäböj m paus i botten, 52,5 kg

Mycket tungt men gick.

Ingen pulsträning i dag. Körde några varv med stångcurl, 30 sek hollow och sidoplanka med benlyft och gick hem.

Räknar knappt detta pass, blir någon typ av mellanträning. Sannolikt vila i morgon.

torsdag 8 januari 2015

En timme till

Eftersom David ska på semester ett par veckor fick jag in en timme till denna vecka.

Inte fräsch i kroppen alls, planen var att ta rekord i stöt men det fanns ingen power i kroppen så vi släppte det efter några varv på 40 kg.

Tre treor kippade pullups varvat med lite thrusterträning

3 varv av:

  • 500 m rodd
  • 21 thrusters 25 kg
  • 12 burpees

Tid 15:52. Rodden absolut lättast. Jag vet ju att jag har svårt att hålla rätt tempo i just rodd och David fick säga åt mig att sakta ner många gånger...varv ett och två ca 2:10-tempo, varv tre 2:20. Thrusters obrutna varv ett, sen 12/9 de andra två. Burpees långsamma med tung kropp och lyftarskor men jag segade mig igenom dem.

Såret på smalbenet är fortfarande vätskande. Längtar till skorpa. Längtar ännu mer till ett helt smalben.


tisdag 6 januari 2015

Bensabbaren

Träningsvärk i ländryggen och semesterseg man annars fräsch i kroppen inför dagens pt-timme:

Ryckträning upp till treor på 35 kg. Kändes som att jag aldrig gjort detta eller liknande över huvud taget. Allt är nytt...inte minst ville jag tjonga till höften med höften hela tiden. Men det blev bättre och bättre får jag säga. Tyngd och kontakt från tårna ska det vara. Håll ihop rörelsen.

Sen över till vändningar. PC, Clean, PJ, Jerk, från 55 eller så bara C&J. Det gick som en dans upp till 60 kg, i alla fall vändningarna. Stötarna till och från, knäna faller in då och då till exempel. Sen missade jag på 63 några gånger...och slängde åter igen in stången i mitt vänstra smalben. Ajajaj...jag hade en stor skorpa där sen förra veckan och nu rev jag av den "and then some" så benet ser inte klokt ut. Tur att det är vinter. David föreslog att jag skulle slänga stången ifrån mig i stället för in i mig. Det var ett bra tips. Ner till lägre vikt och körde några varv med C&J.

Sist, 4-3-2-1 av kippade PU´s och Clean + Push jerk. Fick inte flytta fötterna innan jerken vilken jag missade några gånger så det blev fler djupa vändningar än planerat. Det var säkert bara bra för mig.
Pullupsen inte fler än två i taget. Tid: fem och nåt.

I morgon jobb igen efter 2,5 veckors ledighet.

söndag 4 januari 2015

Lite omstyrning

Eftersom knät kännts bra de senaste dagarna fick jag ok på att köra löpning/rodd i dag men jag styrde om det eftersom 1,5 timmes promenad skakade fram lite känningar igen.

Detta hände på gymet:

E3M i 15 min

  • 3 upphöjda marklyft 90 kg
  • 3 pressar brett grepp bakom nacken 25 kg

Lååång tid sedan senaste gången, det var 6:e december så jag körde samma vikter som då. Märkligt nog kändes det avsevärt lättare i dag :-) bra det.

Sen bytte jag ut de planerade löp- och roddintervallerna till en mycket mycket kortare roddintervall som jag hittade i något gammalt inlägg:

5x1 minuts rodd sub 1:50, vila 3 minuter mellan varje.

Det gick bra. Varv två jobbigast. Då gick jag in i mitt vanliga tänk att jag skulle bara göra tre varv blablablablabla....sen styrde jag om mitt tänk igen och körde klart.

Skönt att köra lite puls iaf. Den här långa ledigheten bevisar jag att det framför allt är kosthållningen och inte träning som tar bort eller lägger på fett....semesteräter och semesterdricker dagligen. Det syns. Skål!

lördag 3 januari 2015

PT-Malle

I dag hade jag med mig två personer till gymet: dels den blivande CF-atleten som hängt med på mina pass de senaste veckorna och dels en 18-årig fd gymnast som skulle prova lite. Jag skulle vara pt på passet :-)

Frågade en riktig pt (min egen) om idén att byta ut PC mot boxhopp för dem och fick ok. 18-åringen tog ett hopp på 90 cm utan ansats vid uppvärmningen. Det var direkt efter att han gjort en legless ropeclimb lite spontant sådär. Här finns potential...efter lite tekniktgenomgång även för FS, rodd och armhävningar körde vi igång klockan.

För mig, AMRAP 20 min av:

  • 5 FS 40 kg
  • 5 PC 40 kg
  • 250 m rodd
  • 5 armhävningar

7 varv minus 5 armhävningar. Irriterande och förvånande att jag inte hann armhävningarna men det berodde på att jag fick använda många sekunder åt att förflytta mig mellan stång och roddmaskin. Och att det inte gick att bara kasta sig ner bredvid rodden och köra dem heller eftersom maskinerna stod packade och personer tränade framför och bakom. Nåja. Nöjd i dag med obrutna PC alla varv och att känslan var bättre rakt igenom.

torsdag 1 januari 2015

Träning nr 1 2015

Ett nytt år måste inledas med träning! Samma pass som 21 december:

E2M i 10 min:
  • 3 FS 55 kg
  • 6 utfallshopp
  • 1 pullup
Gick bra. Böjarna börjar bli tunga här men inga missar iaf. Knäna åkte in varv ett men sen skärpte jag mig. 

E2M i 10 min:
  • 5 PP 47,5 kg
  • Häng i räcke 30 sek
Förra gången bytte jag ner till 45 kg varv 4 och 5, i dag klarade jag tre PP på varv fyra innan jag fick växla ner. Blir en omgång till på samma vikt. Men bara en!

AMRAP 10 min av:
  • 5 burpees
  • 10 ryska svingar 24 kg
  • 20 DU´s
8 varv och 5 burpees
Ok men seeegt som f-n i dag.

Avslut sidoplanka med benlyft 10/10x3