I dag lite träning igen :-) tar det myyycket försiktigt. Efter det första passet i tisdags har jag fått träningsvärk ffa i triceps, ben och rumpa. Perfekt. Möte hela dagen fram till halv sex, gick sen ner till det lilla pyttegymmet på jobbet för att köra. Halvbra utrustning, liten yta och många andra på plats kräver lite flexibilitet. Men jag tyckte inte att det gjorde så mycket eftersom det viktigaste nu är att köra igång kroppen och samtidigt inte riska näthinnan under läkning.
Detta var passet jag fick;
A.2 OHS OTM i 10 min 30kg
B1.PU i toppen 3x3
B2.Armhävningar 3x10
C.AMRAP 12min av:
300m rodd på 2:00min tempo
20 uppkliv på 50cm låda
5 TTB
Jag fick börja med B-delen eftersom det bara finns en stång och den var upptagen. Som väntat kände jag mig absolut sämst i pullup-delen, min stora svaghet. Fick dela upp armhävningarna lite.
Sen vid overhead squats var det så trångt! Det finns en liten liten yta och jag hade ungefär så mycket plats som stången tar och sen folk runtomkring (inget rack heller, stångens plats är egentligen vid den fasta bänkpressbänken). Började med en superosäker känsla, bl a var jag rädd att tappa stången på någon. Bestämde mig för att inte vara så noga med klockan (sorry) i dag utan koncentrera mig på att göra 10 omgångar av två bra OHS. Och redan från andra-tredje setet kändes det riktigt bra. Kan det vara att jag faktiskt fått bättre rörlighet? Den senaste veckan har jag suttit i djup knäböj (inte med rak rygg) ca 10 minuter per kväll :-)
På amrapdelen blev det tjorvigt. Det finns ingen bra stång att göra toes to bar på, bara en sån där med massa olika handtag i olika vinklar. Funkade hjälpligt men sen efter två varv hade en pt tagit över (roddmaskinen är i rummet bredvid). Så då valde jag att hänga i hollow hold 30 sek i smittmaskinen i stället. Roddmaskinen sitter inte fast så den angivna hastigheten är ungefär så fort man kan ro utan att åka iväg över hela golvet. Hur som helst - det blev inte så värst många varv. Tre varv och 165 meter.
På söndag verkar det bli ordentlig träning av.
torsdag 24 januari 2013
tisdag 22 januari 2013
Pssst! Dags att vakna nu!
Nämen! Vid återbesöket i går säger läkaren att jag får börja träna :-) visserligen med samma restriktioner som innan operationen (inget hopp, studs eller stöt och inte köra på maxvikt) men jag är sååå nöjd över detta!! Trodde ju att jag hade en månads totalvila kvar. Minst.
Det första jag gjorde var naturligtvis att ringa David och boka in ett pass redan i dag. Ett väckakroppenpass kan man säga.
Cirkel med:
Tid 11:59. Tänk att 25 kg fs kan kännas så tungt. Det var verkligen ovant.
4 varv (med två minuters vila mellan varje) av:
Avslut, varannan sida 2 varv per sida: 30 sekunders arbete 30 sekunders vila av enarmsplanka. Håll fram ena handen, tummen pekar uppåt, sänk den höften och behåll tyngd på den sidan.
Oj vad det kändes att jag legat i idé. Kommer att få grym träningsvärk. Men oj vad glad min kropp är! Träningsvärk är bra värk.
Det första jag gjorde var naturligtvis att ringa David och boka in ett pass redan i dag. Ett väckakroppenpass kan man säga.
Cirkel med:
- 10/8/6/4/2 Frontsquat 25 kg
- 10/8/6/4/2 Press 25 kg
- 5/4/3/2/1 Toes to bar
Tid 11:59. Tänk att 25 kg fs kan kännas så tungt. Det var verkligen ovant.
4 varv (med två minuters vila mellan varje) av:
- 5 hängande ringrodd
- 10 svingar (20 kg?)
- 10 utfallssteg bakåt m 25 kg stång
Avslut, varannan sida 2 varv per sida: 30 sekunders arbete 30 sekunders vila av enarmsplanka. Håll fram ena handen, tummen pekar uppåt, sänk den höften och behåll tyngd på den sidan.
Oj vad det kändes att jag legat i idé. Kommer att få grym träningsvärk. Men oj vad glad min kropp är! Träningsvärk är bra värk.
onsdag 9 januari 2013
Prognos
Usch. Två veckor hade ju varit rena drömmen jämfört med det här...nu ska begreppet "vila sig i form" tydligen testas ordentligt:
söndag 6 januari 2013
I´ll be back!
Jahapp, i dag har jag tränat för sista gången på minst t v å hela veckor. Det är förmodligen lika löjligt som det låter att jag stör mig så över detta - det är ju inte direkt en evighet det gäller.
Så, hur gick det då?
A.OHS 25kgx3 30kgx3 35kgx3 37,5kgx3
Kändes tokbra intitialt, stabilt och till och med enkelt. Fram till 37,5 där jag lyckades först vid tredje försöket. De första två klarade jag en per gång innan jag tippade stången framåt i botten. Men det gick bra till slut.
B.5 varv på tid av:
Behöll lyftarskorna på så det här gick riktigt smidigt. Toes to bar funkar inte riktigt på Liljeholmen iom att stången är så nära väggen. I alla fall inte för mig som behöver ta så mycket sats. Men det blev hyfsat iaf. Toktrött i handleder/underarmar. Men jag minns inte tiden! Tror att jag hade i princip samma tid alla varv...kan det ha varit 2,5 minut? Slarvigt...
C.20kg plankan 45 s arbete 45 s vila x3
Jobbigast i dag. Skakade i hela kroppen den sista vändan. Det kommer att kännas i magen i morgon.
Yeah!
På tisdag söver jag ner mig så att de kan fixa till min högra näthinna. I´ll be back!
Så, hur gick det då?
A.OHS 25kgx3 30kgx3 35kgx3 37,5kgx3
Kändes tokbra intitialt, stabilt och till och med enkelt. Fram till 37,5 där jag lyckades först vid tredje försöket. De första två klarade jag en per gång innan jag tippade stången framåt i botten. Men det gick bra till slut.
B.5 varv på tid av:
- 5 powerclean 30kg
- 10 fronsquat
- 5 pushpress
- 5 TTB
- 5 liggande rodd
- vila 90sek
Behöll lyftarskorna på så det här gick riktigt smidigt. Toes to bar funkar inte riktigt på Liljeholmen iom att stången är så nära väggen. I alla fall inte för mig som behöver ta så mycket sats. Men det blev hyfsat iaf. Toktrött i handleder/underarmar. Men jag minns inte tiden! Tror att jag hade i princip samma tid alla varv...kan det ha varit 2,5 minut? Slarvigt...
C.20kg plankan 45 s arbete 45 s vila x3
Jobbigast i dag. Skakade i hela kroppen den sista vändan. Det kommer att kännas i magen i morgon.
Yeah!
På tisdag söver jag ner mig så att de kan fixa till min högra näthinna. I´ll be back!
fredag 4 januari 2013
Pt-timme på Nordic
Veckans andra pt-timme;
Ryckteknik med lätt stång. Vill stöta till den med höften - och gör det - i stället för att bara sträcka knäna och dra stången rakt upp. Inte konstigt att den kommer i fel bana då...
OHS 3x30, 3x35, 1x40
Skulle varit tre på 40 men jag tappade stången och konceptet.
Marklyft (osäker på inledningen men ungefär så här); 3x60, 3x70, 3x80, 1x90,0x100
5-4-3-2-1 av
OTM (på minuten) i fem minuter; skjuta 50-kilossläde ca 12,5 meter.
Tider 11/8/7/8/8 sekunder. Bra lårträning!
Kul träning!
Jag sa till David i dag att jag under det här året vill tre saker i träningen;
Söndag sista passet innan operation.
Ryckteknik med lätt stång. Vill stöta till den med höften - och gör det - i stället för att bara sträcka knäna och dra stången rakt upp. Inte konstigt att den kommer i fel bana då...
OHS 3x30, 3x35, 1x40
Skulle varit tre på 40 men jag tappade stången och konceptet.
Marklyft (osäker på inledningen men ungefär så här); 3x60, 3x70, 3x80, 1x90,
5-4-3-2-1 av
- Marklyft 80 kg
- Toes-to-bar
- Bänkpress 35 kg
OTM (på minuten) i fem minuter; skjuta 50-kilossläde ca 12,5 meter.
Tider 11/8/7/8/8 sekunder. Bra lårträning!
Kul träning!
Jag sa till David i dag att jag under det här året vill tre saker i träningen;
- Kunna lägga in pullups i mina pass.
- Ta bort min mentala spärr för handstående.
- Bli bra och modig vad gäller overhead squats.
Söndag sista passet innan operation.
onsdag 2 januari 2013
Träning
Maxar inför operation med två pt-timmar denna vecka - i dag och på fredag! Träning utan hopp, studs och stöt vill säga.
Dagens rapport;
4 varv med start var 5:e minut;
Repklättringen går jättebra när jag väl får till fotlåset. Det som verkligen tog tid var dipsen, jag kunde bara ta dem en i taget och missade en eller två gånger också så jag brände kraft i onödan.
3x30 sekunder planka i armhävningsposition i låga ringar.
Dagens rapport;
- Hängryck m endast stång; 3x5
- Press 2x30, 2x35, 1x37
4 varv med start var 5:e minut;
- 2 repklättringar
- 3 dips
- 10 svingar 20 kg
- 10 knäböj med samma klot
Repklättringen går jättebra när jag väl får till fotlåset. Det som verkligen tog tid var dipsen, jag kunde bara ta dem en i taget och missade en eller två gånger också så jag brände kraft i onödan.
3x30 sekunder planka i armhävningsposition i låga ringar.
tisdag 1 januari 2013
Fyra rapporter i en
Innan det blir helpaus för operation lyckas jag visst träna lite iaf. Så länge jag inte hoppar, studsar eller stöter = riskerar att näthinnan lossnar, så kan jag träna denna vecka ut. Detta har hänt;
Amprap 5 min x 3 av;
PT-timme med David;
OTM i 5 minuter:
A1.OHS 35kgx3x3
A2.Topp PU 5 st upp och nedx3 set
Glad att jag inte tappade stången! Och att någon som tittade sa att jag hade rörliga axlar :-) alltid något.
B1.DL 80kgx3x3
B2.Dips 3x3
Kändes tungt med 80 kg. Bra vikt då antar jag. Dips gick två i rad per varv.
C.AMRAP 15 min av:
D.Planka 20kgx30sekunderx3
Söndag 23/12
- Press 3x5 32,5 kg
- Korta pullups 3x5
Amprap 5 min x 3 av;
- 4 armhävningar
- 6 marklyft 50 kg
- 8 utfallssteg m 10 kiloshantlar
Onsdag 26/12
Nyöppnade fina Sats i Västerås. Både enorma ytor och tomt på folk. Samma pass som söndagen. Med samma resultat förutom två färre armhävningar sista varvet.Fredag 28/12
PT-timme med David;
- 3x3 OHS 35 kg
OTM i 5 minuter:
- 1 repklättring
- 10 utfallssteg med 30-kilosstång
- 5 thrusters med 30-kilosstång
- 10 utfallssteg med samma stång
- 10 wallballs 10 kg
- 15 svingar 16 kg
Söndag 30/12
A1.OHS 35kgx3x3
A2.Topp PU 5 st upp och nedx3 set
Glad att jag inte tappade stången! Och att någon som tittade sa att jag hade rörliga axlar :-) alltid något.
B1.DL 80kgx3x3
B2.Dips 3x3
Kändes tungt med 80 kg. Bra vikt då antar jag. Dips gick två i rad per varv.
C.AMRAP 15 min av:
- 10 FS 30kg
- 10 svingar 16kg
- 10 utfallssteg utan vikt
- 10 pushups
D.Planka 20kgx30sekunderx3
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

