söndag 8 juli 2012

Jogging

Jag som skulle vila hela helgen kunde inte hålla mig...är på ett landställe utanför Åkersberga och hittade ett fint spår i närheten så det blev en lätt jogg på 5,5 km i dag.
Kändes perfekt :-)

fredag 6 juli 2012

Bra energidränage

Jag var tvungen att avboka gårdagens pt-timme och tog i stället en paus från jobbet i dag genom ett förmiddagspass!

  • Pressar
Lätta på 35. Omöjliga på 40. Hur lång ska denna platå vara? Känns som att de flesta vikter stått stilla ett tag iofs. Menmen.

  • Frivändning med stöt
Fick till en fin teknik i dag vid ett par tillfällen. David sa att jag gjorde min snyggaste clean någonsin. Framför allt handlar det om starten - att tänka "explosivt marklyft" från botten. Sen: dra inte med armarna! Snabbt runt med armbågarna. Gick fint till 55, min pr-vikt. Det var nästan att jag klarade 57,5 men nästan är stor skillnad mot att klara.

"Sista passet innan semestern blir tufft" säger David. Han hade rätt.

10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 reps av:
  • Marklyft 75 kg
  • Frontsquats 40 kg
  • Armhävningar
Tid 18:03

Ojojoj vilken dålig start jag fick. Ägnade en massa energi åt panikkänslor och att "det här är för mycket/tungt-känslor". Men det var framför allt på 10-varvet tror jag, sen lyckades jag fokusera ganska bra. Mycket nöjd just nu, helt dränerad i kroppen fortfarande.

Började nytt jobb i måndags så huvudet är också helt dränerat. Nu börjar fyra veckors semester! Firar med lite vin :-) får se hur mycket träning jag kan få in men oavsett blir det en del löppass. Vi får se...

tisdag 3 juli 2012

Olika typer av fokus

I dag återbesök för hornhinneinflammationen  - den var inte läkt ännu så det här med linser kan jag tydligen glömma ett tag. Fick också pupillförstorande droppar som gjorde att jag såg dåligt och inte kunde fokusera blicken på till exempel datorskärmar. Plus att jag blev snurrig men det gick över till kvällens pass så det kunde jag fokusera på - och resultatet kan i stort jämföras med förra söndagen;

A. OTM (på minuten) i 10 minuter 3 djupa clean 40 kg.
Gillar dessa tiominutersupplägg. Jobbiga och roliga.

B. Hollow hold i räcke AMSAPx3 vila 1min
Lättare än sist. Tror att det blev ca 35 sekunder per varv.

C.3min AMRAPx3

  • 4 hantelpress 10kgx2
  • 6 marklyft 60kg
  • 8 Boxhopp 60cm nedkliv
Vila 3min

Resultat: 3 varv minus 7 boxhopp/3 varv/3 varv. Dumt nog var 12-kiloshantlarna upptagna, jag skulle ha ökat här. Men jag fick till totalt sex boxhopp fler än senaste gången :-)

Värst i dag: de hittade grå starr i mitt öga (!) så jag måste operera in en ny lins i höst.
Bäst i dag: operationen kommer att leda till att jag sen får mycket bättre syn.

Hej då!

söndag 1 juli 2012

Springer ännu mer

I dag sprang jag längs Årstaviken fram och tillbaka, totalt lite drygt 6 km.

Fick lite coaching i löpsteget i dag också. Löpsteget fick nog rätt godkänt när jag slutade veva med armarna åt sidorna utan rakt fram. Då så.

Försöker börja lära känna och använda min pulsklocka till annat än att bara ta tid så i dag körde jag med pulsband. Men eftersom jag tydligen inte fattar hur jag sparar informationen ännu kommer jag bara ihåg att jag hade en maxpuls på 165 och att jag sprang i ungefär 36 minuter...

Förutom träningsvärk i lår och rumpa från i går känns det riktigt bra i kroppen!


lördag 30 juni 2012

Åt rätt håll

Lite omgjort pass för att spara tummen ett tag = undviker ryck en tid nu. Annars kan dagens pass i det mesta jämföras med förra torsdagens:


A. 1 PC++2 jerks vila 2min mellan varje 50kg och uppåt.

Glömde fråga vad "och uppåt" i den här instruktionen betydde. Värmde upp med 1x30/35/40 och 45kg och sen 3x50 kg. Fick riktigt huvudsnurr i varje vändning och var tvungen att vänta några sekunder innan jag kunde jerka. Största anledningen gårdagens drinkar kanske? Slarvar med nedtagningen vilket känns i vänstertummen. Skärp mig. Men nöjd med att jag släpper taget i frivändningarna så att stången rackas som den ska.

B. OTM i 10min 5 explosiva backsquat 47,5kg

Höjning med 2,5 kg sen sist. Det här är ju kul på riktigt nuförtiden! Med lyftarskor kan jag ta i på rätt sätt liksom. Lyftarskorna och att jag fattat att jag måste spänna upp ryggen...

C. PU-hold 5s hakhöjd+5s munhöjd+5s pannhöjdx3

Orkar inte riktigt fullt ut sista varvet ännu.

D. AMRAP 8 min
  • 5 armhävningar
  • 7 burpees utan armhävning
  • 9 svingar 16kg
Resultat 7 varv plus 2 armhävningar. Ännu lite bättre än förra gången alltså :-)

I morgon ska jag springa. 

torsdag 28 juni 2012

Ett gäng vändningar

En timme med David på min nya torsdagstid.

Försök med over head squat men tumj-veln vill inte. Fick ganska ont trots handledsskydd. Så vi bytte till att värma upp med lite power clean/clean/jerk-serier. Sen träning:

  • Clean & jerk upp till 52,5 kg. 
Det fanns lite hinder i huvudet och kroppen att reda ut innan jag fick till 52,5. En gång till exempel fick jag upp den så fint och tog med den ner i botten men glömde tydligen spänningen i kroppen så jag fick bakvikt och landade på backen. Jag drar för tidigt med armarna. Håller för hårt i stången i stället för att släppa ut den på fingrarna så att den kan rackas upp. När det gick efter några försök var den riktigt fin. Konstigt (och bra) att när allt väl stämmer tekniskt så är det ju inte alls lika tungt heller. Jerksarna hyfsade fast jag missar gärna och ofta att få med både huvud och vänsterfot framåt, särskilt huvudet.

  • Marklyft 40kgx3, 60kgx3, 80kgx1x1, 90kgx1, 100kg miss
David tror att det ska börja gå att ta nya rekord här när jag kört lite längre med mina lyftarskor. Jag tror att det kan stämma, har märkt att det är lätt att skaffa sig träningsvärk med dem. Träningsvärk är bra värk.

  • Grace: 30 Clean&Jerks 40 kg på tid (frivändningar med stöt)
Tid 5:12

Min teknik kändes usel, trodde faktiskt att det skulle vara en ännu sämre tid - 22 sekunder längre än när jag körde detta i december men jag minns inte alls att det var så här tungt då. Det var som att jag inte kunde stöta, en hel massa efterpressar blev det i stället.

Ja, det blev en hel del frivänt i dag!

onsdag 27 juni 2012

Springer lite mer

Alltid är det något? "Något" just nu är att jag har fått hornhinneinflammation på vänster öga, i går skavde och rann ögat så planerad träning fick vänta. I dag bättre och inte alls lika svullet.

Här följer en fullständig beskrivning av dagens pass, sammanfattad i en (1) punkt;
  • 4x3 min löpning 3min vila(gång), vila 6min mellan varv 3 och 4
Jag tycker att jag har vunnit på mina pass på löpbandet, försökte tänka samma tempo som där och tycker att jag lyckades ganska bra. Körde i Årstaskogen och förutom ett par nedförsbackar funkade det bra. Skönt underlag efter allt regn :-)

Hoppas ögat blir bra snabbt så jag kan börja använda linser igen. Glasögon och träning är inte min favoritkombo.