Här hemma är alla förkylda. I går kände jag mig på vippen att bli sjuk igen så jag höll mig lugn och struntade i att springa.
Jag känner mig typ aldrig stark på söndagar. Förmodligen pga att det i princip alltid är lördagsmiddagar med vin...i går både vin, öl och dessertvin. Är jag förvånad att jag inte är som starkast då? Nej. Det märks mest på frivändningarna, annars var det ändå ett rätt bra pass i dag.
A: E2M 10 min
3 clean 50 kg
3 armhävningar från låg kant, ut med armbågarna, blicken framåt
Missade iaf inga men långt ifrån alla kändes självklara.
B: E3M 15 min
4 pullups
4 smala OHS 30 kg, håll upp brösten, fortsätt ner på hälarna
4 tng push press, ta smalt grepp på nacken, börja uppifrån
Lila band. Fick hjärnsläpp och gjorde bara fyra varv vilket jag kommer på nu först efteråt. Mkt irriterande. Jag som var rätt nöjd med denna del, inte konstigt.
C: E3 M 12 min
10/10 kosack squat 15 kg, en sida i taget
10/10 hantellyft i sidoplanka, 2 kg
5 ball slams 15 kg
Fixar inte kosackerna som det står, körde vanliga utan vikt. Måste ta hjälp av dig David annars kommer jag aldrig att prova ens.
söndag 12 maj 2019
fredag 10 maj 2019
Fredag på Sats SoFo
Första veckan på evigheter som jag cyklat varje dag, på tiden. Efter sadelhöjningen verkar vänstersidan ha gett med sig, jag håller tummarna och stretchar på.
I dag:
A: E2M i 10 min
3 low hang snatch 30 kg
B: E2M 20 min
3 front squt 40 kg
3 supinerade pullups m lila band
C: E3M 12 min
8 raka marklyft 55 kg, smalt grepp, bred stance, lätt böjda knän
8 omvända curls 15 kg
8 golvsittande pressar bakom nacken 15 kg
8 omvända situps
D: E2M 10 min
5-10 s per ben enbens kinesplanka
20/20 sek aduktor hold
Alltså, det gick ganska bra i dag! Cyklade till jobbet, till Liljeholmen och till Sats Sofo = 2 - 2,5 mil innan träning men jag kände mig ändå ganska stark. Allt bara funkade. Förutom att det här passet tar väldig tid. Speciellt att hitta två bänkar att jobba med till D-delen. Och jag hann bara med tre varv. Men är ändå nöjd.
I morgon testa löpspår igen!
I dag:
A: E2M i 10 min
3 low hang snatch 30 kg
B: E2M 20 min
3 front squt 40 kg
3 supinerade pullups m lila band
C: E3M 12 min
8 raka marklyft 55 kg, smalt grepp, bred stance, lätt böjda knän
8 omvända curls 15 kg
8 golvsittande pressar bakom nacken 15 kg
8 omvända situps
D: E2M 10 min
5-10 s per ben enbens kinesplanka
20/20 sek aduktor hold
Alltså, det gick ganska bra i dag! Cyklade till jobbet, till Liljeholmen och till Sats Sofo = 2 - 2,5 mil innan träning men jag kände mig ändå ganska stark. Allt bara funkade. Förutom att det här passet tar väldig tid. Speciellt att hitta två bänkar att jobba med till D-delen. Och jag hann bara med tre varv. Men är ändå nöjd.
I morgon testa löpspår igen!
onsdag 8 maj 2019
Mer ryck
I går på pt-timmen var det jättejättekul med ryck igen! Jag kom upp i två stabila tvåor på 37 kg och två av rycken fick jag till samma snabbhet i sittet som för ett par veckor sen. Tänker att det ökar sannolikheten att jag ska hitta dit ännu fler gånger :-) det är så kul! Hålla mig upprätt efter knäna, dra klart med ryggen etc etc.
Sen såklart gummibandspullups. Lite fronsquats. Några armhävningar mot plattformskanten. Ett gäng gummibandsdrag.
Nu har jag höjt cykelsadeln och hoppas att det ska hjälpa min vänstra höft och sida. Känner mig hoppfull eftersom jag märker att jag nu använder hela foten mer när jag trampar än tidigare, tror att jag hade tyngdpunkten på utsidan då.
söndag 5 maj 2019
Det blev bara söndag
Det blev ingen träning alls sedan i onsdags. Har känt mig askass och halvsjuk. Så jag har vilat i tre dagar till i dag söndag.
”Pass 2”
A: E2M 10 min
3 clean 50-55 kg
3 armhävningar från golvet, ut med armbågarna, blicken framåt
Cleansen godkända, 50 kg. Svag i armhävningar, orkade två per varv mot lite upphöjd kant (plattformen) men det var på håret.
B: E3M 15 min
4 pullups
4 smala OHS 30 kg, håll upp brösten, fortsätt ner på hälarna
4 tng push press, ta smalt grepp på nacken, börja uppifrån
Lila band på pullups. Tappade balansen en gång i botten på varv två, bra så jag fick skärpa till mig.
C: E3 M 12 min
10/10 kosack squat 15 kg, en sida i taget
10/10 hantellyft i sidoplanka, 2 kg
5 ball slams 15 kg
Körde vanliga kosack squats....jag har ganska ont i ryggen och kände mig helt handikappad när jag försökte. Jag t r o r att jag fått bättre rörlighet på kosackerna pga min dagliga rörlighetsträning, kändes inte lika läskigt i dag.
Skönt att ha tränat nästan på riktigt en gång. Förra veckan cyklade jag i måndags, sen ingenting. Ändå har jag ont i vänstersidan. WTF?! En bikefit på Cykloteket kostar två tusen spänn, känns galet dyrt. Måste undersöka det mer.
”Pass 2”
A: E2M 10 min
3 clean 50-55 kg
3 armhävningar från golvet, ut med armbågarna, blicken framåt
Cleansen godkända, 50 kg. Svag i armhävningar, orkade två per varv mot lite upphöjd kant (plattformen) men det var på håret.
B: E3M 15 min
4 pullups
4 smala OHS 30 kg, håll upp brösten, fortsätt ner på hälarna
4 tng push press, ta smalt grepp på nacken, börja uppifrån
Lila band på pullups. Tappade balansen en gång i botten på varv två, bra så jag fick skärpa till mig.
C: E3 M 12 min
10/10 kosack squat 15 kg, en sida i taget
10/10 hantellyft i sidoplanka, 2 kg
5 ball slams 15 kg
Körde vanliga kosack squats....jag har ganska ont i ryggen och kände mig helt handikappad när jag försökte. Jag t r o r att jag fått bättre rörlighet på kosackerna pga min dagliga rörlighetsträning, kändes inte lika läskigt i dag.
Skönt att ha tränat nästan på riktigt en gång. Förra veckan cyklade jag i måndags, sen ingenting. Ändå har jag ont i vänstersidan. WTF?! En bikefit på Cykloteket kostar två tusen spänn, känns galet dyrt. Måste undersöka det mer.
onsdag 1 maj 2019
Tisdag-onsdag
I går var jag i värsta dåliga formen. Svaaaag i pullups och generellt, en ganska dålig dag träningsmässigt. Men jag tränade. Med David. Mest ryck. Upp till 36 kg. Svårast för dagen var att hålla mig upprätt efter knäna. Men det blev iaf några bra. Och, som D sa, det var på ett sätt bra att det gick sämre i alla ”grenar” som kvitto på att det var något tillfälligt i kroppen och inte att jag tappat all pullup-styrka jag försöker bygga upp. Avslutningen innehöll bl a slädputtning och -dragning och där kände jag att jag nådde den totala botten i snabbhet/styrka/uthållighet etc :-)
I dag tog jag mig ut och sprang lite. 6,4 km på Söder, lite längs Årstaviken och sånt. Sprang varannan minut och kände litegrann i vänster häl men tror att det bara är lur. Snitt 6,31 per km.
Har haft lite känning i ryggen! En gång i går kväll och en gång i dag högg det till i mitten, alltså inte ländryggen och inte bröstryggen.
Blir ingen cykling torsdag eller fredag så hoppas vänsterbenet ger sig med lite vila.
I dag tog jag mig ut och sprang lite. 6,4 km på Söder, lite längs Årstaviken och sånt. Sprang varannan minut och kände litegrann i vänster häl men tror att det bara är lur. Snitt 6,31 per km.
Har haft lite känning i ryggen! En gång i går kväll och en gång i dag högg det till i mitten, alltså inte ländryggen och inte bröstryggen.
Blir ingen cykling torsdag eller fredag så hoppas vänsterbenet ger sig med lite vila.
tisdag 30 april 2019
Sammanfattning
Mer än halva april utan att skriva något så det blir en sammanfattning.
Har fått återbudstider som gjort att jag tränat med David två ggr i veckan de senaste två veckorna, kanonbra! Bäst och roligast just nu är att jag kan börja träna ryck på riktigt. Avslutade till exempel en trea på 36 kg med ett (i min värld) toksnabbt sittryck som kom sig av att jag kände att jag inte skulle orka och sen bara satte mig. Kul!
Blivit en egenträning per vecka på gymet. Har ffa känt mig svag i benen och gjort dåååliga cleans. Ett pass missade jag flera på 50 kg men det senaste, förra söndagen, skärpte jag mig och tog dem. Mitt huvud sabbar för mig helt i onödan ibland.
Löpsäsongen har startat, iaf den typ av löpning som funkar för mig. Har varit två ggr i Ågestaskogen och kört 6 km med löpning varannan minut och gång varannan. Snitttempot i lördags blev 6:40 per km så det ska ju minskas framåt. Jag har haft ont på yttersidan av höger fotknöl/vrist efteråt som sen gått över. Hoppas det är tillfälligt.
Har, trots bra rutin på stretch varje kväll, fortfarande ont i högersidan från höft ner till knä. Planen nu är att justera sadelhöjden på cykeln och se om det hjälper. Prövade också 30 min stretchpass i 38 gradersrummet på Sats en gång. Riktigt schysst.
Har fått återbudstider som gjort att jag tränat med David två ggr i veckan de senaste två veckorna, kanonbra! Bäst och roligast just nu är att jag kan börja träna ryck på riktigt. Avslutade till exempel en trea på 36 kg med ett (i min värld) toksnabbt sittryck som kom sig av att jag kände att jag inte skulle orka och sen bara satte mig. Kul!
Blivit en egenträning per vecka på gymet. Har ffa känt mig svag i benen och gjort dåååliga cleans. Ett pass missade jag flera på 50 kg men det senaste, förra söndagen, skärpte jag mig och tog dem. Mitt huvud sabbar för mig helt i onödan ibland.
Löpsäsongen har startat, iaf den typ av löpning som funkar för mig. Har varit två ggr i Ågestaskogen och kört 6 km med löpning varannan minut och gång varannan. Snitttempot i lördags blev 6:40 per km så det ska ju minskas framåt. Jag har haft ont på yttersidan av höger fotknöl/vrist efteråt som sen gått över. Hoppas det är tillfälligt.
Har, trots bra rutin på stretch varje kväll, fortfarande ont i högersidan från höft ner till knä. Planen nu är att justera sadelhöjden på cykeln och se om det hjälper. Prövade också 30 min stretchpass i 38 gradersrummet på Sats en gång. Riktigt schysst.
fredag 12 april 2019
Träningar
Förra veckan tränade jag bara två gånger eftersom jag tog en långhelg i London. Båda gångerna hade jag ont om tid och var en sopa så nu har jag kört båda mina nya pass till 75%, snart så blir det 100%.
Den här veckan har jag kört två roliga pt-pass eftersom jag fick en avbokningstid i går förutom tisdag.
Roligast i tisdags: jag tog ett ”riktigt” sittryck på 40 kg i tisdags utan minsta rädsla för vikten eller tanke på rörligheten. Det var ganska sopigt och jag drog inte klart men klarade mig pga rörligheten.
Roligast i går: lite tyngre stötar än på länge, när jag körde själv förra veckan missade jag på 50 kg (!) men i går fick jag till ganska fina på 57 så får påminna mig om det när jag kör själv. Plus att jag gjorde totalt 6 pullups med tunnaste gummibandet. Det är nära nu :-)
Cykling bara måndag och fredag av olika anledningar men shit vad jag älskar cykling när våren kommer. Speciellt nu när jag servat cykeln och fått ny kedja och kassett.
Den här veckan har jag kört två roliga pt-pass eftersom jag fick en avbokningstid i går förutom tisdag.
Roligast i tisdags: jag tog ett ”riktigt” sittryck på 40 kg i tisdags utan minsta rädsla för vikten eller tanke på rörligheten. Det var ganska sopigt och jag drog inte klart men klarade mig pga rörligheten.
Roligast i går: lite tyngre stötar än på länge, när jag körde själv förra veckan missade jag på 50 kg (!) men i går fick jag till ganska fina på 57 så får påminna mig om det när jag kör själv. Plus att jag gjorde totalt 6 pullups med tunnaste gummibandet. Det är nära nu :-)
Cykling bara måndag och fredag av olika anledningar men shit vad jag älskar cykling när våren kommer. Speciellt nu när jag servat cykeln och fått ny kedja och kassett.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)