söndag 16 september 2018

Bra solopass

Söndagar finns det bra med plats på Sats (till skillnad från fredagar) så i dag fick jag lätt en egen plattform och körde detta;

A. OTM i 10 min 3x45 kg clean
Gjorde äntligen hela denna. Det är ju inga problem att orka det här, bara mitt huvud som mesat tidigare och skalat ner till två varannat varv och sånt löjl.

B: E3M i 12 min:

  • 4 backsquats 55 kg
  • 10 sek pullup hold, sakta ner i 10 sek

Gick bra det här också ju.

C: E2M i 10 min:
10 split squats vänster ben fram m 8 kg hantel på vänster arm
Samma höger
Svårt som alltid med högerbenet fram men använde spegel och försökte vara noggrann.

D: E2M i 10 min:

  • 30 sek utåtroterad planka
  • 45 sek kinesplanka

Jag orkar inte all kinesplanka, blev 40 sek första tre varven och sen 30. Kör fullt här också om en vecka..

Det funkar jättebra att köra på Sats, jag har lättare att fokusera bort alla andra när jag inte känner igen någon.





lördag 15 september 2018

Gym och spår

I går, fredag, egenträning på Sats. Körde nästan detta:

A: E3M i 12 min:
3 push press 45 kg
5 low hang snatch dead lift 45 kg

B: E3M i 12 min:
8+8 split squats m 2x12 kg frontrackade KB
10 utåtroterade hantelcurl 2x5 kg
10 sidoutfall

C: E3M i 12 min:
5 enbends rdl vänster ben upp m 7 kg
5 pressar vänster arm stående i split, 7 kg
Samma m höger

Nästan, eftersom jag var för svag för A-delen. Klarade nästan tre pp men fick skala ner till två. Kanske delvis för att det inte fanns plats på någon plattform och jag stod på mjukt golv. Hoppas det iaf. Sen var jag extremsvag i deadlift-delen kombinerat med att jag hade ont i ländryggen, där presterade jag dagens sämsta. I övrigt gick allt bra.

I dag tog jag en tur i Ågestaspårets 6-km igen fast sprang varannan minut bara. I dag känns ryggen bättre!




onsdag 12 september 2018

”Träning”

Jag har tänkt att jag ska passa på att yoga lite nu när jag är på Sats igen och har en massa pass. Det enda yogaliknande som fanns i dag med bra tid och plats var något som hette bodybalance. Det var verkligen inte min stil...kommer inte att hända igen - men jag har iaf stretchat ganska mycket mer än jag hade gjort annars i dag!

tisdag 11 september 2018

Pt-tisdag

Började timmen med att försöka stretcha ut mitt vänstra lår som dragit ihop sig som en knut. Det var inte lätt kan jag säga men till slut blev det ju bättre.

Sen fick jag rycka från golv, varannan ryckmarklyft och varannan ryck. Tänka på att inte räta upp mig, att pressa bak stången mot höften etc. Det går framåt och jag avslutade med två ryck på 36 kg, inte de snyggaste men de var iaf inte tunga! Det tar jag med mig som dagens bästa.

Sen lite gummibandspullup, utfallssteg, armhävningar etc.

Cyklade dit i spöregn och hem i lite mindre spöregn.

söndag 9 september 2018

Hej då F4L - hej Sats!

När jag har dålig kontinuitet i träningen blir det likadant i bloggandet...varit borta så mycket. Men, för ordningens skull, har tränat detta sedan Midnattsloppet:

Tisdag 21/8 Davidträning, mkt ryckfokus.

Sen åkte jag till Båstad och det blev en hel veckas uppehåll....

Tisdag 28/8 , Davidträning m fortsatt ryckfokus.

Fredag 31/8 Egenträning m ”Ryckpasset”

Sen åkte jag till Göteborg och det blev uppehåll några dagar igen...

Tisdag 4/9 Davidträning, ryckträning från bockar, börjat öva på att ta i med ryggen också. Upp till 35 kg. Roligt!

Torsdag 5/9 Davidträning, äntligen hyfsat tunga frivändningar igen! 55 kg m stöt. Jättekul! Och avslutande mage och armar gav rejäl träningsvärk i mage och triceps.

Så då, efter två pt-pass och inga fler resor/uppehåll planerade började jag ju känna mig på G igen och något mer motiverad :-) den här helgen blev det bättre:

I går, lördag: 6 km på Ågesta 2 min löpning/1 min gång. Asjobbigt, måste ha varit kvavt i luften eller nåt men det var dubbelt så jobbigt som jag väntat mig.

I dag, söndag, gick jag till Sats (!!). Om man inte kör gruppträning finns det ju ingen anledning att betala dyra pengar på ett CF-gym...så jag har sagt upp mig på F4L och är tillbaka på Sats igen, blir jättebra det. Sats Sofo som är närmast är ju riktigt stort och bra, nuförtiden finns det ju till och med 15-kilosstänger! Ännu roligare var att jag tränade med Jempa för första gången på år!! Hon hakade på mitt ”David-pass” så det blev frivändningar, backsquats och lite bulgarian och mage. Allt gick bra. Fuskade bara på vändingarna OTM, det var månader sen och jag mesade och tog tre varannan minut och två varannan minut. Men nöjd ändå med dagens pass. Och så kul att träna tillsammans!

söndag 19 augusti 2018

Två lopp och lite vardag

Riktigt nice faktiskt att vara hemma igen och kunna cykla och träna som vanligt. Efter tre dagar i veckan i en ”bastu” i Frankrike fick jag börja cykla till jobbet igen förra tisdagen plus börja träna på riktigt!

Förra tisdagen körde jag igenom passet med ryckdrag och push press etc på F4L men om jag minns det rätt ganska skalat eftersom vi kom hem på måndagskvällen efter hundratals mil i bil från lördagen.

På torsdagen David-träning. Vi jobbade framför allt med ryck. Så kul att fokusera på teknik igen.

På söndagsmorgonen sprang jag ett lopp märkligt nog :-) ytterligare en del i STHLM Challenge; STHLM Urban Trail vilket innebar att man sprang igenom en massa muséer och andra byggnader. Eftersom det startade klockan åtta på morgonen var det bara vi ”löpare” där, det skulle vara ca en mil men min klocka sa att det bara var drygt åtta km. Det gjorde inget, jag har ju bara joggat lite en (1) gång i sommar så mina fötter gillade inte asfalten alls. Jag sprang mellan byggnaderna och gick igenom dem. Lite töntigt lopp om jag ska utvärdera men bra att träna lite pump såklart, har blivit för lite av sånt i sommar.

Sen har jag fått timme med David både tisdag och torsdag den här veckan. Jobbiga och bra timmar. Sammanfattningsvis känns det som att jag fortfarande är på återresa från semesterperioden innan jag känner mig stark och träningsaktiv igen. Har ju t ex inte gjort en armhävning på veckor så de är asjobbiga.

I går var det nästa lopp (!!) = Midnattsloppet. Ibland hämtar jag bara ut tröjan och struntar i att springa men lyssnade på David och tog det som ett träningspass med 1/1-strategi, dvs spring och gå varannan minut. Då blev det ju inte så tokjobbigt. För första gången fick jag en bra bild av banan och var jag var :-) men det var svårt att springa på när det var springminuter eftersom det är sån trängsel. Jag tog mig runt en mil iaf.

I dag gick jag till gymet, mest för att vara sällskap. Ägnade en lång stund åt stretch och rulle. Träningen bestod av fem pullups med tunna röda bandet och 3x30 hollow hold.




onsdag 25 juli 2018

Bikramträning i Frankrike

Nej, bloggandet har verkligen blivit underprioriterat, inte ett inlägg på en månad. Det här blir inte en dokumentation av alla pass men sen sist har jag:

Vecka 26: Tränat 2 ggr med David
Vecka 27: Inte tränat alls
Vecka 28: En löprunda plus tre träningar på CrossFit Agde
Vecka 29: En minilöprunda på typ 2,5 km, vi reste runt hela veckan och bytte stad och hotell varje dag så det var som det var. Bar en väldig massa vinkartonger :-)
Denna vecka hittills: Två träningar på CF Agde

Ojämnt kan man lugnt säga. Nu är jag iaf på samma plats ända till nästa lördag så det kommer att bli fyra pass till. Det är stängt på söndagar så jag kör måndag, onsdag och fredag. Det är så varmt i lokalen att det går att vrida ur kläderna efteråt! Har haft svårt som f-n att fokusera och inte schabbla bort lyften så inför i dag kollade jag på en massa youtube-filmer på frivändningar och påminde mig om att jag såklart klarar av en massa vändningar på 45 utan problem. Det gjorde att det gick mycket bättre faktiskt. Tre bra per varv första sex, sen missade jag en på varv sju och gjorde bara två de sista tre...dör av kraftlöshet i denna värme! 

En sak som är bra är att det finns en cykel här, sisådär bra och väldigt lite luft men det går att cykla de tre kilometrarna till gymet så man slipper hålla på och köra bilen. 

Nu är det dags att dra till beachen!