söndag 16 november 2014

Lång väg till träningen...

Jag var så osugen på att träna i dag så jag tänkte att jag skulle testa ett nytt Sats för lite inspiration. Ringde till Heron City för att försäkra mig om att de hade skivstänger och roddmaskiner nära varandra eftersom jag behövde det för dagens träning. Visst, det hade de. Väl där visade det sig att det visserligen stämde men att de inte hade några stora viktplattor under 20 kg. Ville inte kompromissa så jag drog därifrån. Massa köer tillbaka och nästan en timme efter att jag åkt hemifrån så blev det Liljeholmen till slut i alla fall...

Nästan samma pass som senast 2 november:

AMRAP 20 min av:
  • 5 FS 40 kg
  • 5 PC 40 kg
  • 250 m rodd
  • 5 armhävningar
Totalt 6 varv + 5 FS och 5 PC. Inte alls känningar i knäna som sist. Behöver som vanligt jobba med tempo och mentala hinder...pratar med mig själv i huvudet hela tiden (Typ så här: "Är du verkligen helt slut? Nej. Men stanna inte då för i h-vete! Ok.").

3 varv av:
  • Sidoplanka med benlyft 10/10
  • Häng i räcke 30 sek med brett grepp som OHS
Det sista varvet känns det verkligen i underarmarna och det är ju bra eftersom jag ska bli starkare där.

lördag 15 november 2014

Sats Södra Station

Så mycket som kommer ivägen så det blir lite många tvådagarsvilor nu känns det som. Att en anledning var jobbkonferens i torsdags gör mig inte direkt starkare kanske...??

I dag seg, sov 10-11 timmar i natt (!!), så jag bytte plats på passen och kör mer flås i morgon i stället. Träning på Sats Södra Station, samma pass som senast förra fredagen:

A: E2M i 10 min
  • 1 PC + 1 vändning + 1 jerk 50 kg
Japp. Gick bra. De har byggt en plattform på nedervåningen = stort framsteg. Men eleikogolvet gungar och det känns nästan som att man kan kliva igenom.

B: E2M i 10 min
  • 5 knäböj 40 kg med paus i botten.
Supernöjd. Än så länge inga problem med vikten, inga tendenser att ta sats från botten.

C: AMRAP 10 min
  • 5/5 utfallssteg m 20 kg stång OH
  • 10 burpees
  • 5 stångcurl
Jag tycker att det börjar hända lite med balansen nu. Det känns inte längre helt ostabilt med utfallsstegen, bättre och bättre här :-) tog det lugnt och mycket fokus på balans och teknik, fem varv.

D: Sidoplanka med benlyft 10/10x3

Tråkig rapportering. Inte så mycket mer att säga. I dag hade jag förresten med mig en rookie som ska börja träna CF i januari. Han fick köra knäböj och pressar den första delen och skalade lite på vikterna också. Det är svårt att vara pt när man inte är pt....märker att jag pumpar ut information hela tiden i stället för att ge rätt råd typ. Men han säger att han är trött i benen nu iaf. Nu ska vi snart ut och käka.

torsdag 13 november 2014

Tisdag + onsdag

I tisdags en pt-timme:

  • En pullup.


  • Frontböj. Gick bra, kände mig stark. Och fick det bekräftat när David sa "StarkMalle" :-) jag måste tänka på att inte gå ner för fort men heller inte tveka på vägen ner. En relativt lätt på 63 kg och sen en miss på 66 kg just för att jag tvekade på nervägen. Brände för mycket krut på det och missade andra gången också. Men ändå nöjd.

Tre varv av:

  • 10/10 frontrackade utfallssteg bakåt, 20 kg, lyft knä framåt mellan varje utfallssteg
  • 10 pressar med brett grepp från bakom nacken.

Pressarna var tokjobbiga...fick gå ner i antal, blev nio kanske varv två och sju varv tre tror jag. Utfallsstegen gjordes från höjd varv två och tre, först en 25 kilos eller nåt, sen ytterligare en vikt i form av en viting = tjock femkilosplatta.

Avslut med en del från Roslagen Open = fem varv av:

  • 10 goblet squats 24 kg
  • 10 ryska svingar 24 kg

Varje gång du ställer ner klotet, gör tre burpees.
Time cap 6 min. Jag hann med tre varv. Hade inte fattat att det var en tidsgräns men hade nog inte hunnit mer ändå. Märkligt hur snabbt man tar slut ibland! Trots megamycket magnesium inför varje nytt varv gjorde mina svetthänder att jag fick sätta ner pga greppet också, var bara första varvet jag lyckades köra svingarna direkt på.


Onsdag:

  • E3M i 15 min 3 upphöjda marklyft 82,5 kg

Skulle även gjort pressr från nacken men skippade det eftersom jag körde det dagen innan och inte vill pusha axel/skuldra.

4 varv på tid av:

  • 500 m rodd
  • 500 m löpning
  • vila en minut

Extremt trött och seg, tog en ganska lugn genomkörare av detta för att bara jobba igenom det = rodden nästan exakt 2 min per varv, löpingen bara sexminuterstempo. Ökar på där lite nästa gång.

  • Avslut med 10/10x3 av sidoplanka med benlyft.


Nu, efter ett par morgonpullups i sovrumsdörren, blir det konferens i Enköpingstrakten!



lördag 8 november 2014

Lördag

I dag Liljeholmen, repetition av förra fredagen:

E2M i 10 min:

  • 3 FS 42,5 kg
  • 6 utfallshopp
  • 1 pullup
Knäna ut, vrid rumpan åt vänster och allt det där som jag med min skeva kropp ska tänka på tänkte jag på.


E2M i 10 min:
  • 5 PP 37,5 kg
  • Häng 30 sek i räcke supinerat grepp
"Halv thruster-tänk" rakt igenom, hyfsade nedtagningar. Hänget var jobbigt de sista två varven.


AMRAP 10 min:
  • 5 burpees
  • 10 ryska svingar 24 kg
  • 20 DU's
Exakt 8 varv, två sekunders marginal till och med.



  • Sidoplanka med benlyft 10/10x3
Gick bra det med. Kanske kan träna i morgon också, vem vet.

fredag 7 november 2014

Fredag

Shit vad högersidan blev illa i veckan, i går gick draget upp ända i huvudet. Fick en naprapatbehandling i går eftermiddag så i går kväll var det ännu värre, bättre i dag men långt ifrån bra. Ska tillbaka på tisdag. Det här kommer ju från jobbet, inte träningen men det påverkar ju träningen tyvärr.

Ungefär samma pass som 22 oktober:

A: E2M i 10 min

  • 1 PC + 1 vändning + 1 Jerk 47,5 kg

Det gick inte att stöta med min spända fiolsträngshögersida, testade en gång och bytte sen strategi och gjorde detta i stället: EMOM i 10 min 1 PC + 1 vändning 47,5 kg. Tänkte mycket teknik, häng över stången och sånt. Gick bra.

B: E2M i 10 min

  • 5 knäböj 37,5 kg med paus i botten. 

Ta absolut inte sats från botten utan tänk höft fram. Gick mycket bra. Knän ut och allt annat.

C: AMRAP 10 min:

  • 10 utfallssteg m 20 kg OH
  • 10 burpees
  • 5 stångcurl

Även denna gång körde jag frontrackat i stället. Och absolut inte maxat. Bara fem varv. Men jag kände mig starkare i stångcurl än sist.

D: Sidoplanka med benlyft 10/10x3
Mycket bättre efter teknikgenomgången i tisdags. Svag fortfarande men inte krampkänslan = nu ska det väl bli bra med knät tror jag.



tisdag 4 november 2014

Oväntat kul

Min braiga naprapat-PT började dagens pass med att trycka på axeln och korrigera sidobenlyft, sen kunde jag köra rätt bra :-)


  • 1 PC + 3 thrusters 35 kg x några varv (5 typ)

Tänk som i KB-svingar med höften. Hoppa!

Över till PC. Lätta på 58 kg. Sen vid 60 kg gick jag bakåt i utvecklingen och tappade delen där jag ska hänga över stången. Flera försök men det gick inte i dag.

Varvade med "gymnastarmhävningar" som innebär att ha handflatorna bakåt och fötterna närmare händerna. Mycket konstigt. Som svar på frågan varför man gör såna så var det för att bli stark i konstiga positioner eller nåt sånt. Vem vill inte vara det?

Avslut med ett pass från helgens Roslagen Open - "Clean up the furpees"

Timecap 7 min:

  • 21 cleans (40 kg)
  • 10 laterala burpees
  • 16 cleans (50 kg)
  • 10 lateala burpees
  • 9 cleans (60 kg)

Först gjorde jag min vanliga hetsarstart, körde sex vändningar touch and go och förberedde mig på nästa sväng. David: "Varför hetsar du så?". Jag (skrikandes): "JAG VEEET!". David: "Lägg ner stången igen. Fick förklarat för mig att om jag i lugn och ro svarat och fokuserat på övningen i stället för att hetsa upp mig ännu mer hade jag kanske fått fortsätta men nu blev det nertaggning, omfokusering och omstart. På 6:54 hann jag precis med 10 laterala burpees varv två = inga vändningar på 60 kg. Kanske inte så sannolikt att jag klarat några om jag hade hunnit...men jag är mycket nöjd! Uppdelning 40 kg: 6/5/4/3/3, uppdelning 50 kg: 3/3/3/2/2/1/1 om jag minns rätt. Skulle varit ännu nöjdare om jag hållt treorna rakt igenom på 50.

Jag var tveksam innan hur det skulle gå i dag, ffa med tanke på knät men vaf-n det ju ju verkligen bättre än väntat det här.

söndag 2 november 2014

Axel och knähinder

Min j-vla axel gör ont. Eller ffa baksidan/skuldran vad det nu heter. Och utsidan av höger knä, har vaknat på natten av att det gör ont och kände av det på träningen i dag. Tror att jag gör sidobenlyften fel.

Så, det blev träning i dag men med lite skalning:

AMRAP 20 min av:

  • 5 FS 40 kg
  • 5 PC 40 kg
  • 250 m rodd
  • 5 armhävningar

Vid varv två högg det till ordentligt på utsidan av höger knä. Fick verkligen vara försiktig, ett tag var jag osäker på om jag skulle fortsätta eller inte. Det gick ok men blev bara sex varv. Gjorde alla PC obrutna iaf.

Sen skulle jag ha gjort en kombination av sidobenplanka och häng från räcke med ryckgrepp. Skippade det såklart och avslutade i stället med 3x30 sekunder av hollow hold för lite magträning i stället.

Nu haltar jag. Det går säkert att fixa men känns lite trist. Axeln är mer trist.