söndag 11 maj 2014

PULLUPS!!!

Så kul, i dag tränade jag på Sats Medis med Jenny! Hon körde mitt pass hon också, det var samma pass som förra fredagen:

A. E2M i 10 min 5 OHS+5 hängande ryckdrag+5 hängande styrkeryck utan att flytta fötter 20kg

Märkligt att detta kan vara så jobbigt. Redan efter minut två är jag tokuppvärmd och svettig. Bra som inledning och uppvärmning det här.

B. I 15min:
  • Minut 1: 3 Explosiva fronsquats 40 kg
  • Minut 2: 3 explosiva backsquats 40 kg
  • Minut 3: 1 PU
Allt gick bra. Fast jag fuskade lite med pullups och körde FLER! Kände i veckan att det är på gång med plural här så jag testade och jajamensan - två i rad, där satt den! Gjorde två varv 1, 2 och 4. Mycket mycket nöjd. Kände mig stark i dag.

C. AMRAP 10 min av:

  • 10 burpees
  • 30 DU´s
Totalt 7 varv och 2 burpees. Rephoppandet mycket bättre än senast. Får mjölksyra i underarmarna för att det går så bra :-)

Bra träningshelg! Så här såg jag och Jempa ut efter cirkeln:


lördag 10 maj 2014

Bra och dåligt resultat

Trevligt väder att springa i när väl regnet gjorde uppehåll.  Jag tog samma runda som 1 maj. Vet ju att det är fartlek på instruktionen...men...ville så gärna ha en jämförelsetid från sist ju. Och det fick jag.

A.Löpning ute, fartlek 30min - blev 6,2 km på Södermalm.
B.Sidoplanka 30/30x3
C.Hollow 30/30x3

Tid 35 minuter blankt. Förra veckan 37:20. Mycket nöjd - snittid på 5:39 i stället för 6 minuter. Kändes mindre jobbigt än förra veckan dessutom och var absolut inte på någon gräns för vad jag klarar. Behöver vänja mig vid att pressa mig lite mer under lite längre tid nu.

Det som inte blev särskilt bra är min vänsterhöft. Kände av den förra veckan och sen gick det över. Men nu är det nästan så jag haltar och det är tydligt att det är från löpningen. Hoppas verkligen att det går att bryta. Nu har jag stretchat bananlöparknästretchen och rullat lite på foamroller i alla fall.


torsdag 8 maj 2014

Känner efter i onödan

Det är bra med lite självkännedom. Som till exempel att jag i princip alltid när jag är på väg till pt-timmen tänker att det här känns inte bra, jag vill bara köra lugnt, har nog lite ont, är jag egentligen frisk etc etc etc. Så även i dag men jag lyckades hålla mig från att säga nåt.

Började med lite stretch och tryck eftersom jag haft känningar i vänsterhöften någon vecka. Det gick bra. Känns inget just nu i alla fall. Lite stretch för att få ut lite mer rörlighet i bröstryggen också.

Sen jerkträning! Uppvärmning med 3xpress, 3xfrontsquat, 3xjerks på lite lättare vikter. Sen bort med press och bara fs och jerks. Gick bra upp till 55 men vid 60 dippar mina j-vla armbågar i ansatsen och förstör. Försökte med annan teknik för att få bukt med det genom att ha helt sänkta armbågar och lägga stången i fingrarna men det gick inte alls. Får inte ihop det. 

Mellan varven en pullup, totalt fem stycken i dag. Kändes lätta TROTS att jag glömde att göra någon hemma i går :-)

Sen en svår axelövning som ska vara förberedande för HSPU = stå med handflator i golv och raka ben längre bak. Böj armar och dippa huvudet (inte pannan) i golvet, tryck tillbaka "fram med huvudet". Tre varv med treor ungefär. Fast, i synnerhet i början, kraschade jag ju ner huvudet i botten i stället för att behålla spänningen. Kul med ny övning.

Liten cirkel:
  • 20 pushjerks
  • 20 powercleans
  • 20 thrusters
  • 20 frontsquats
Varje minut på minuten kasta boll bakåt i väggen och sen tillbaka samma sträcka.
30 kg på stången.

Tid 7:30. Helt ok tycker jag.

Avslut med sidoplanka. Fick bra teknikhjälp på högersidan eftersom jag brukar få ont i axeln där efter ett par varv.

När jag efter passet sa att det gick ju bra det här trots att jag inte trodde det innan och att jag hade känt mig off utan att säga något sa David den insiktsfulle att det var ju bra eftersom jag känner så varje gång...tydligen inte bara jag som känner mig själv...nästa steg är att sluta känna efter så förbannat!

tisdag 6 maj 2014

För mycket folk!!!

Nytt pass, bara testat till hälften förra veckan:

A. E2M i 10 min 5 OHS+5 hängande ryckdrag+5 hängande styrkeryck utan att flytta fötter 20kg

B.E2M i 10 min
3 PU, hoppa upp, sänk nedtill över huvudet, dra upp igen genom att dra bak armbågar.
7 stående hantelpress 10kg
5 explosiva backsquats 50kg

Gick mycket bra detta i dag.

C. AMRAP 20min:
klättra upp 2ggr, nudda näsan mot väggen
10 svingar 20kg
10m bearcrawl
5 ringrodd, ihop med skulderblad

Massor av utrymme till att börja med, höll till på övervåningen på Sats Liljeholmen. Men efter halva tiden började det rassla till med folk som skulle in på pass plus ett gäng som tog över TRX-en som jag använde till ringrodd. Det blev sex hela varv sen två utan ringroddar. Sen la jag av fast det var en dryg minut kvar. Förutom trängseln var väggklättringarna läskiga i dag och tog onödig tid.

söndag 4 maj 2014

Helgavslut på Liljeholmen

Jahapp, dags för detta pass igen:

A. E2M i 10 min 5 OHS+5 hängande ryckdrag+5 hängande styrkeryck utan att flytta fötter 20kg.

Fötterna som fastlåsta i golvet. Nästan iaf. Men då blir jag dålig på att koncentrera mig i stället. Ska ta den här övningen på större allvar framöver.

B.AMRAP 20min av:
  • 1 PC+ 1 clean+2 FS+ 1 Jerk 40kg, öka 2,5kg per varv .
  • 3 superstrikta armhävningar
Problemfritt upp till och med 52,5 kg i dag. Men sen gick det sämre. Första försöket på 55 klarade jag PC men missade clean. Kollar in stången och ser att jag har 1,25 kg för mycket på ena sidan...kan det ha varit det? Miffo. Testade igen med rätt vikt på båda sidorna men hade noll power kvar. Kände mig så trött i benen. Fick alltså bara till 1 PC på 55. Avslutade med ett varv på 52,5 som kändes astungt det också. Men ändå. Jag gjorde´t.

C.
  • Jämna minuter i 10 min: Häng i hollow i räcke (påbörjad strikt TTB) 20 sekunder
  • Ojämna minuter i 10 min: 10 frontrackade utfallssteg+5 pushpress 30kg
Jodå. Ok det här. Hollow känns bra. Utfallsstegen såklart min största utmaning. Men ändå. Helt ok.


fredag 2 maj 2014

Fredagsrapport

Träning igen, samma pass som 19 april:

A. E2M i 10 min 5 OHS+5 hängande ryckdrag+5 hängande styrkeryck utan att flytta fötter 20kg
Tycker nästan att det känns naturligt att inte flytta fötterna. Det hjälper att repetera tydligen.

B. I 15min:
  • Minut 1: 3 Explosiva fronsquats 37,5kg
  • Minut 2: 3 explosiva backsquats 37,5kg
  • Minut 3: 1 PU
Allt gick bra :-)

C. AMRAP 10 min av:
  • 10 burpees
  • 30 DU
Sliten i kroppen tredje träningsdagen i rad, det här kändes seeeegt och mina dubbelhopp var riktigt dåliga i dag. Kom bara upp i 6 varv plus 10 burpees...

torsdag 1 maj 2014

Tre pass

Har varit bättre på att träna än att skriva = här kommer tre rapporter i en!

Måndag
Kass i magen och snurrig i huvudet, måste ha fått i mig ngt konstigt i Amsterdam. Förutom pasta, croissanter, öl och sånt alltså. Total magknip som höll i sig till torsdag. Pass 4:
A. E2M i 10 min 5 OHS+5 hängande ryckdrag+5 hängande styrkeryck utan att flytta fötter 20kg
B.E2M i 10 min
3 PU, hoppa upp, sänk nedtill över huvudet, dra upp igen genom att dra bak armbågar.
7 stående hantelpress 10kg
5 explosiva backsquats 50kg
Fixade inte alla PU's, backsquats löjligt tunga, hantelpress nästan lätta. Sen var det en amrap på 20 min som var otänkbar att ens testa. Så det blev bara ett halvt pass här.

Tänkte springa på tisdagen men var fortfarande dålig så vilade till pt-timmen onsdag:

C&J-träning. Fick runt 60 kg flera ggr men kommer inte upp, hamnade typ på knäna och sånt löjl. Det är mycket pga bestyrkan som måste byggas upp. Gjorde sen flera C&J med rena PC utan problem (förutom i jerksen som fick köras om och om och om innan de lyckades), David säger att jag har 65-70 kg i mig bara benen får upp mig sen :-)

Enbensböj från låda. Oerhört svårt med balans och rörlighet. Oerhört nyttigt. 

3x10 Frontsquats 35 kg i nedåtlut = tokhöga hälar. Sista varvet med grepp som inför en jerk vilket var lättare. David säger att så känns det att göra frontsquats för de som har ok rörlighet.

Avslutade med att skjuta och dra släde. På minuten i fem minuter: skjut en tung släde till andra sidan rummet, gå tillbaka till starten och dra tillbaka släden med rep. Flåsigt och jobbigt och ganska kul, mkt teknik med repdraget, viktigt att luta sig tillbaka och använda kroppsvikten.

I dag var det detta:
A.Löpning ute, fartlek 30min
B.Sidoplanka 30/30x3
C.Hollow 30/30x3
Sprang ut på en runda som blev 6,2 km. Tog 37:20 = mitt vanliga snitt på 6 min än så länge. Jobbig backe från Eriksdalsbadet upp till Ringvägen, min plan var att gå lite efter 30 min men det verkade löjligt när det kändes ok så jag sprang klart i stället. Och gjorde magträningen hemma. Så nöjd med mina nya löparskor! Ser fram emot att komma in i löpning mer.